In de jaren zestig was Toyota nog maar net begonnen met te exporteren. Terwijl het merk modellen met weinig persoonlijkheid produceerde, demonstreerde het wel zijn knowhow op de markt van de supercars. Met als inspiratiebron modieuze modellen als de Jaguar E-Type of Ferrari 275 GTB, presenteerde Toyota op het salon van Tokio in 1965 de 2000 GT. Hij was uitgerust met een tweeliter zescilindermotor van 150 pk ontwikkeld door Yamaha en werd de eerste Japanse auto met vier schijfremmen, een onafhankelijke wielophanging, tandheugelbesturing en dubbele bovenliggende nokkenas.
Mooie reclamestunt
Van de Europese en Amerikaanse pers kreeg de Toyota 2000 GT veel lof, maar hij bleek erg duur om te produceren en werd maar met mondjesmaat uitgevoerd. Slechts 115 exemplaren verlieten Japan op een totaal van amper 337 eenheden gebouwd tussen 1967 en 1970. De commerciële carrière van deze sportwagen werd dus een fiasco, maar Toyota realiseerde toch een mooie reclamestunt door zijn bekwaamheid te demonstreren op een ander terrein dan auto’s voor de massa.
Extreem populair
De zeldzame Toyota 2000 GT is vandaag een waar collector’s item geworden waarvan de prijzen de jongste jaren flink gestegen zijn. Veilinghuis RM Sotheby’s zorgde voor spektakel door een exemplaar te veilen tijdens de verkoop in Parijs, op 1 februari. De auto verkeerde in perfecte staat en werd verkocht voor het mooie bedrag van 623.750euro, terwijl de waarde geschat werd tussen 500.000 en 700.000 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be