Vanaf het debuut in de late jaren veertig kende Ferrari veel succes op de Noord-Amerikaanse markt. Al snel vroegen de dealers van het merk om specifieke modellen om de rijke en veeleisende klanten tevreden te stellen. Zo vroegen Jon van Neumann uit Californië en Luigi Chinetti uit New York aan Enzo Ferrari begin jaren zestig om een elegante en stijlvolle cabriolet. Op dat moment bracht het merk de 250 GT Cabriolet op de markt, maar dat was eerder een GT en deze auto was niet snel genoeg. De ‘Commendatore’ weigerde eerst, maar vond in 1957 een oplossing: hij bood zijn dealers de kans om de 250 Tour de France te kopen en die door koetswerkbouwer Scaglietti te laten ombouwen tot cabriolet. Het jaar daarop verlieten de eerste 250 California Spyders de werkplaatsen.
Twee versies
De eerste auto’s hadden een wielbasis van 2,60 m. Met de komst van de 250 SWB (Short Wheel Base), die als donormodel diende, werd deze verkleind tot 2,40 m. De eerste 250 SWB California Spyder werd officieel voorgesteld op het Autosalon van Genève in 1960. Vergeleken met de ‘normale’ California Spyder was de wegligging in bochten verbeterd, waardoor dit de meest geavanceerde roadster van zijn tijd werd. De auto werd ontworpen door Pininfarina, die ook de 250 GT Cabriolet ontwierp. Er zijn veel overeenkomsten tussen beide auto’s, maar de California Spyder is veel agressiever, met zijn haaienneus vooraan, sterker hellende voorruit en meer gebogen achtervleugels die hem een gespierder uiterlijk geven. Hij heeft ook een luchtinlaat op de motorkap om de carburateurs te laten ademen en koplampen afgedekt met bollen uit plexiglas.
Advertentie – lees hieronder verder
Zintuigen prikkelen
Het spartaanse interieur nodigde uit tot reizen, maar het comfort was eerder rudimentair. Het pronkstuk van deze auto was natuurlijk de 3.0 V12 Colombo-motor. Die werd gevoed door drie dubbele Weber-carburateurs en leverde 240 pk of 280 pk in de SWB-versie. De 250 California Spyder was ontworpen als straatauto, maar kende toch een carrière op het circuit. Enkele exemplaren namen deel aan races zoals de 12 Uren van Sebring in 1959 en 1960. De auto van NART (North American Racing Team) eindigde als vijfde in de 24 Uren van Le Mans in 1959.
Record op komst?
De 250 California Spyder wordt beschouwd als een van de mooiste auto’s ooit gebouwd. Hij is erg zeldzaam, en modellen die te koop staan zijn nog zeldzamer. Enkele dagen geleden kondigde RM Sotheby’s aan dat er één exemplaar geveild wordt tijdens het evenement in Monterrey (Californië) op 16 en 17 augustus. En het is bovendien de allereerste 250 SWB California Spyder, die tentoongesteld werd in Genève in 1960. Dit pareltje is eigendom van de voormalige Duitse voetballer Michael Ballack en zal naar schatting tussen de 16 en 18 miljoen dollar opbrengen, exclusief kosten. Beleven we dit jaar een recordveiling? Het antwoord volgt over twee maanden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be