In 1967 stond Maserati op de rand van het faillissement. Citroën zag wel brood in de Italiaanse fabrikant en besloot om zich er het jaar erop volledig eigenaar van te maken. Vervolgens werd het idee omarmd om een Citroën aangedreven door een Maserati-motor te produceren.
Onder tijdsdruk ‘sneed’ ingenieur Giulio Alfieri twee cilinders van de V8 van de Maserati Indy om er een V6 van te maken. Intern had men het over het ‘S’-project, waaraan voor de lancering de ‘M’ van Maserati werd toegevoegd.
In 1970 was het zover en werd de Citroën SM gepresenteerd op het Autosalon van Genève. Het lijnenspel kwam van de hand van de Franse ontwerper Robert Opron en het model zag er in één woord uniek uit. Bovendien ging het om een zeer krachtige auto: eerst met 170 en nadien met 180 pk in de aanslag.
De SM was technisch zeer geavanceerd: uitgerust met vier hydraulisch bekrachtigde schijfremmen, een snelheidsgevoelige stuurbekrachtiging met terugslag, een hydraulische vering, een in de hoogte én in de diepte verstelbaar stuurwiel en ga zo maar door. Jammer genoeg bleek het niet de meest betrouwbare vierwieler die je kon kopen, en da’s licht uitgedrukt. Tel dat probleem op bij een ontoereikend Citroën-netwerk en niet één maar twee oliecrisissen (1973 en 1975) en je snapt waarom de productie halverwege de seventies werd stopgezet na amper 12.920 gebouwde exemplaren.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen officiële Citroën
Omwille van de tegenvallende verkoopcijfers heeft Citroën zich nooit aan andere koetswerkvormen voor de SM gewaagd. Wie dat wel deed, was carrosseriespecialist Henri Chapron uit Levallois, bekend om zijn talrijke speciale versies van de beeldschone DS, waarover je hier enkele opvallende weetjes leert.
Chapron kwam dus met (onder andere) een SM cabrio op de proppen, een creatie die hij ‘MyLord‘ doopte en waarvan de oplage beperkt is gebleven tot slechts zes stuks. Zijn prijs viel dan ook serieus tegen: 130.000 francs, het dubbele van het tarief voor een gewone SM. Toen een flop, geldt de SM MyLord tegenwoordig als een rasecht collector’s item.
Vakmanschap
De Citroën die we in dit artikel voorstellen, is een buitenbeentje. Het betreft immers geen vrucht van Chapron maar een door de Italiaanse koetswerkbouwer Ferrero (nee, niet de chocolademaker!) omgebouwde SM.
Opvallend: de klus begon in de late jaren ’90 en was pas in 2021 volledig voltooid. Een werk van zéér lange adem dus, dat wordt gekenmerkt door puur vakmanschap en uiterst kwalitatieve materialen, zoas leder dat door de specialist Poltrona Frau werd geleverd.
In feite is deze SM MyLord Recreation, een tweezitter, een knap eerbetoon aan het eerdere werk van Chapron. Wat meer is: je kan deze wagen effectief kopen.
Voor hoeveel?
Zijn prijskaartje is (nog?) niet bekendgemaakt, maar reken er maar op dat je niet zal toekomen met enkele tienduizenden euro’s.
Bron: Classic Driver
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be