Vanaf zijn commercialisering werd de Audi Quattro regelmatig ingezet in de autosport, waar zijn innoverende vierwielaandrijving en krachtige vijfcilindermotor hem tot een topspeler maakten. De Duitse fabrikant besliste snel om het onconventionele model in te schrijven in Groep B, de meest extreme rallytak ooit, en bedacht de Sport Quattro, die ongeveer 30 cm korter was dan de ‘normale’ versie om zijn wendbaarheid te vergroten. De homologatieregels dicteerden dat er ten minste 200 wagens van de band moesten rollen.
Onder de hoekige motorkap van de Sport Quattro lagen een 2,1 liter 20-klepper en een grote KKK turbo die 306 pk aan vermogen leverde, goed voor een 0-100-tijd van 4,9 seconden. Vandaag is dat zeer snel, in 1984 buitenaards.
Exclusief speelgoed
De Sport Quattro was alles behalve voor iedereen toegankelijk. Wie indertijd een nieuw exemplaar wilde kopen, moest daar 195.000 DM (omgerekend bijna 108.000 euro) voor neertellen. Een regelrecht fortuin, al kreeg je voor die prijs wel een bijzonder goed afgewerkte wagen. Let bijvoorbeeld op zijn schitterend interieur waarin Alcantara en leder werden gecombineerd.
De Sport Quattro was zoals gezegd hoogtechnologisch. Niet alleen vanwege zijn vernuftige aandrijving, maar ook door zijn algemene bouw. Zo waren tal van koetswerkpanelen van composietmaterialen om gewicht te besparen, was de carrosserie verstevigd voor extra stijfheid en kreeg het onderstel een optimalisatiekuur. Tel daarbij hypermoderne remmen met vier zuigers, ideaal om de ene na de andere bocht af te werken.
Advertentie – lees hieronder verder
De totale oplage was beperkt op het opgelegde minimum van 200 stuks… waarvan maar liefst 164 racewagens.
Prachtstaat
De auto die je hier ziet, dateert van 1984 en wordt binnenkort door RM Sotheby’s op een veiling aangeboden, meer bepaald op 14 mei in het mondaine Monaco. Hij heeft amper 2.785 kilometer op de teller.
Dit prachtexemplaar werd 38 jaar geleden nieuw geleverd in Duitsland en heeft jaarlijks gemiddeld dus maar 73 km afgelegd. De uitzonderlijke staat van deze sportwagen rechtvaardigt zijn geschatte waarde tussen 750.000 en 1 miljoen euro, al gaan we er niet stom van staan als het hoogste bod hoger zal liggen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be