De Ferrari 348 werd in 1989 gelanceerd en zorgde voor een opfrissing van het merk dankzij een modernere design dan dat van de 328 die hij verving. Het ontwerp (van Pininfarina) was erg typerend voor de ‘eighties’ en sprak een breed publiek aan. Zijn V8-motor (3,4 liter, 300 pk en 324 Nm) zorgde ervoor dat hij zich onderscheidde van de concurrentie. De 348 was ook een kans voor Ferrari om zijn eerste kampioenschap te creëren, de Challenge 348, waar veel gentlemen-coureurs aan deelnamen, goede klanten die de hoge kosten van een dergelijke activiteit op Europese circuits konden veroorloven.
Drie carrosserievarianten
Tijdens zijn vijfjarige carrière verkocht het model 8.800 exemplarenw. Er werden drie carrosserieën aangeboden: TB (coupé), TS (met afneembaar dak) en Spider (cabriolet). De Spider was voornamelijk bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt, en werd slechts in ongeveer 1.000 exemplaren geproduceerd. Nog zeldzamer was de 348 GT Competizione, een raceauto vermomd als wegmodel. Deze versie woog, zonder comfortelementen zoals tapijten of airconditioning, slechts 1.180 kg met alle veiligheidsvoorzieningen van de Challenge-raceversie. Met slechts 50 exemplaren geproduceerd in 1993, is deze tegenwoordig zeer gewild bij verzamelaars die fan zijn van het merk.
Advertentie – lees hieronder verder
Traditie en moderniteit
De Ferrari 348 trok ook de aandacht van veel tunerse, waaronder de beroemde Italiaanse carrosseriebouwer Zagato. Het bedrijf, dat zijn gloriedagen beleefde in de jaren ’50 en ’60, drukte zijn stempel op de auto, die de 348 Zagato Elaborazione werd. De meest opvallende wijziging was de kenmerkende dubbele bult op het dak, een handelsmerk van Zagato. De motorkap kreeg twee NACA-luchtinlaten, de tankdop werd zichtbaar en de voorbumper werd opnieuw ontworpen met een grille en mistlampen. Het model werd gemonteerd op OZ-velgen met centrale moerens en kreeg een speciale glazen achterklep die de motor zichtbaar maakte (een oplossing die later door Ferrari werd overgenomen) en een intrekbare spoiler. De groeven op de deuren verdwenen en er kwamen nieuwe racingspiegels.
Exclusiever interieur
Het interieur werd niet vergeten door Zagato, die het originele stuur verving door een met Alcantara beklede Momo met drie spaken en met leer beklede kuipstoelen toevoegde. Al in 1990 maakte een klein 3-inch scherm, gekoppeld aan een achteruitrijcamera, het parkeren gemakkelijker, wat geen overbodige luxe is. Ten slotte werd op de middenconsole, onder het iconische rooster van de versnellingsbak, een plaatje geplaatst met het chassisnummer en het productienummer van Zagato, wat het uitzonderlijke karakter van de auto nog eens benadrukt. De 3e 348 Zagato Elaborazione coupé geproduceerd in 1990 werd op 8 juni geveild door Monaco Car Auctions. Met slechts 17.094 km op de teller werd deze zwarte auto verkocht voor XXXXXX €.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be