Op het Autosalon van Turijn in 1984 verschenen heel wat futuristische concept cars. Zo onthulde Honda een bijzondere auto. De HP-X, een concept car ontworpen door de Italiaanse designstudio Pininfarina, was een typisch voorbeeld van wedge design, dat toen in de mode was. Dit prototype, bedoeld als voorloper van een sportief model, kreeg erg hoekige lijnen en moest het stellen zonder deuren.
Om in het interieur te geraken, moest je de grote koepel openen (zoals de cockpit van een gevechtsvliegtuig) die als raam diende en het koetswerk afschermde. Het interieur was erg minimalistisch en blikte vooruit op de toekomst met een scherm in de middenconsole voor navigatie, een kleine versnellingspook (in de stijl van de huidige versnellingspoken die op joysticks lijken) en materialen met een textuur die je in de auto’s van vandaag terugvindt.
Zijn tijd vooruit
Om het gewicht te verminderen, gebruikte Pininfarina composietmaterialen zoals Kevlar, koolstofvezel en honingraatpanelen, die allemaal in de Formule 1 worden toegepast. De ‘kleine’ 2.0 V6-benzinemotor met 24 kleppen, waarvan het vermogen onbekend is, kwam dan weer uit een eenzitter van de Formule 2.
Advertentie – lees hieronder verder
De HP-X was zijn tijd ver vooruit. Hij plukte de eerste vruchten van de ontwikkeling van grondeffecten (voor seriewagens). Achteraan de koepel over het interieur werd een aerodynamische rem geplaatst. Deze zeer ambitieuze concept car resulteerde echter niet in een concreet productiemodel. Vijf jaar later kwam de NSX coupé op de markt, maar het is niet bekend of de HP-X de motivatie was voor Honda om de NSX-sportwagen te produceren als concurrent voor Porsche, Ferrari en andere exotische merken.
Toekomstig prijsbeest
De Honda HP-X raakte daarna in de vergetelheid. Hij werd uit zijn opslagruimte gehaald en recent gerestaureerd door Pininfarina, verantwoordelijk voor het ontwerp. In Italië bliezen vaklui deze lang vergeten concept car nieuw leven in. Hij is gerestaureerd in zijn oorspronkelijke staat en wordt van 12 tot 14 augustus aan het grote publiek getoond tijdens de Monterey Car Week. Bovendien neemt hij deel het zeer prestigieuze concours van Pebble Beach. Dit wordt de eerste stap van Honda in de zeer exclusieve wereld van de beste klassieke auto’s op aarde.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be