Gilles Villeneuve, vader van Jacques, zette zijn eerste stappen in de Formule 1 in 1977. Hij reed toen voor McLaren. De Québécois had al naam gemaakt in de Noord-Amerikaanse Formule Atlantic, maar kwam zonder echte ervaring terecht in de hoogste klasse van de autosport. Ondanks een moeilijke start werd hij opgemerkt door Scuderia Ferrari, die hem in dienst nam.
Onbekend in Europa
Dit nieuwe contract bracht de carrière van Villeneuve in een stroomversnelling. Om zijn nieuwe job te vieren, kocht hij een Ford Bronco uit 1976. Deze SUV was destijds compleet onbekend in Europa.
Villeneuve, veeleisend als hij was, nam geen genoegen met een eenvoudige productieauto. De 5-liter V8-motor moest worden aangepast voor meer vermogen en er werden een Doug Nash 5-versnellingsbak, twee tanks, een Hurst Competition-versnellingspook, Recaro-stoelen en fender flares (verbredingen voor de wielkuipen) toegevoegd. Het resultaat was in één woord ultracool en Gilles gebruikte zijn Bronco jarenlang voor ritjes in de Alpen en aan de Franse Rivièra.
Advertentie – lees hieronder verder
Einde verhaal
Helaas werd Villeneuves opmars abrupt afgebroken tijdens de kwalificaties voor de Grand Prix van België, toen nog op het circuit van Zolder, waar hij bij een vreselijk ongeluk om het leven kwam. Zijn Bronco staat sindsdien stof te happen in een garage, in de staat waarin hij hem destijds achterliet. Je raadt het al: de 4×4 moet volledig gerestaureerd worden.
Interesse?
Op 14 december aanstaande zal de Bronco door Aguttes worden geveild. De waarde ervan wordt geschat op een bedrag tussen 80.000 en 120.000 euro.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be