Het ene stuur is het andere niet. Sommige bestuurders willen een dunne velg, anderen een dikke, of het kan zijn dat een stuur te groot of net te klein wordt bevonden. Hoe verander je dat dan, vraag je je misschien af? Volg de gids…
Allereerst is het belangrijk dat je een stuur koopt met een stuurnaaf die overeenkomt met het automodel in kwestie. Eens je dat gevonden hebt, moet je enkele essentiële regels volgen voor de montage:
1. Airbag verwijderen
Sinds het begin van de jaren negentig worden in alle in Europa verkochte auto’s met airbags verkocht. Om mechanische problemen of zelfs onbedoelde activering te voorkomen, neem je maar beter enkele voorzorgsmaatregelen.
Eerst en vooral moet je de accu loskoppelen en ongeveer twintig minuten wachten tot de condensatoren en andere elektrische onderdelen ontladen zijn. Pas dan kan je de airbag zonder zorgen verwijderen. Geen idee hoe dat moet? Op het internet staan talloze handleidingen en je kan natuurlijk ook een tutorial op Youtube bekijken, maar wie er niet mee vertrouwd is, schakelt beter iemand in die dat al eerder heeft gedaan.
Advertentie – lees hieronder verder
2. Demonteer het stuur voorzichtig
Afhankelijk van het model kan het middelste gedeelte van het stuur ofwel langs de voorzijde worden verwijderd, ofwel met behulp van schroeven die achteraan verborgen zitten. Gebruik bij voorkeur een bakje om alle schroeven, bouten of andere onderdelen die je verwijdert op te bergen.
Eens het stuur verwijderd is, moet je de naaf nog weghalen. Op dat moment is het handig dat er een tweede persoon is die het stuurwiel vasthoudt (als het aan de naaf bevestigd is) zodat je het stuurslot niet beschadigt door het eraf te forceren. Zorg er ook voor dat de wielen recht staan.
3. Nieuw stuur plaatsen
De montage van het nieuwe stuur is eenvoudiger. Het omvat de plaatsing van de naaf en vervolgens van het stuur zelf. Indien de fabrikant van de wagen in kwestie hiervoor aanhaalmomenten heeft opgegeven (ook wel aandraaimomenten genoemd, uitgedrukt in Nm), dient u deze strikt in acht te nemen. Is dat niet het geval, draai dan de schroeven en bouten stevig maar zonder te overdrijven aan. Komt er airbag aan te pas, zorg dan eerst voor alle nodige aansluitingen vóór je het contact aanzet, dit om geen fout in de boordcomputer te veroorzaken.
Ziezo, dit was onze beknopte uitleg. De praktijk zal je wel wat tijd kosten maar het eindresultaat is in de meeste gevallen de moeite waard.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be