De Mazda MX-5, die in 1989 op het salon van Chicago voorgesteld werd, ontstond uit de samenwerking tussen de Japanse Mazda-ingenieurs en Robert Hall, een voormalige autojournalist die zich op design had toegelegd. Hall, die in het Amerikaanse designcentrum van het merk werkte, groeide op omringd door de Britse roadsters (MG, Triumph enzovoort) die sinds de Tweede Wereldoorlog een trend waren in de Verenigde Staten. Hall was nostalgisch en betreurde de ondergang van de Britse merken, die in de jaren zeventig stuk voor stuk verdwenen. Hij wilde het concept van de leuke, eenvoudige en goedkope roadster nieuw leven inblazen en tegelijk bij de tijd brengen.
De directie van Mazda twijfelde eerst, maar liet zich toch overtuigen. Het werk aan de toekomstige MX-5 (voor ‘Mazda eXperiment project 5’) startte in het begin van de jaren tachtig in twee afzonderlijke afdelingen: de technologie werd ontwikkeld in Japan, terwijl het design bedacht werd in Californië. Leuk weetje: de werknemers werkten buiten hun uren aan het project omdat andere ontwikkelingen dringender werden geacht.
Onverwacht succes
Vanaf de lancering was de MX-5 een groot verkoopsucces dankzij zijn eenvoudige, leuke lijnen, die enkele trekjes van iconische modellen uit de jaren zestig weerspiegelden, zoals de Lotus Elan. Andere elementen waren dan weer typisch jaren tachtig, zoals de inklapbare koplampen, die toen in de mode waren. De MX-5 reed als een kart en zijn 1.6-benzinemotor met 115 pk volstond zeker voor het gewicht van 955 kg. De MX-5 of Miata (zijn bijnaam in Amerika) verleidde iedereen die ermee kon rijden.
Advertentie – lees hieronder verder
Hetzelfde concept
Sinds 1989 zijn er vier generaties en 1,2 miljoen exemplaren van de MX-5 geproduceerd, wat er de bestverkochte roadster van de wereld van maakt. Uiteraard veranderde het uiterlijk en het comfort, maar het concept van de auto bleef hetzelfde. De MX-5 is nog altijd een achterwielaandrijving met motor voorin en een beperkt gewicht. De huidige versie van de roadster, bij liefhebbers bekend als de ‘ND’, krijgt enkele kleine technische en cosmetische verbeteringen. Het goede nieuws is dat de MX-5 nog niet meteen verdwijnt. Een nieuwe generatie zit in de pijplijn, hoewel het grote publiek nog weinig interesse toont in cabriolets. De kleine Japanse auto blijft een liefhebbersauto en wordt mogelijk een hybride. Ook al schokt dit puristen, we kunnen Mazda vertrouwen: het rijplezier zal op de afspraak zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be