Vandaag maakt AMG deel uit van de Mercedes-portefeuille, maar dat is niet altijd het geval geweest. Ooit was het bedrijf immers een onafhankelijke tuner die zelfs wagens van andere merken onder handen nam. Bij het grote publiek werd AMG in ieder geval wel bekend dankzij een link met Mercedes, meer bepaald door de 300 SEL te prepareren die in 1971 winst boekte in de 24 Uur van Francorchamps, althans in zijn klasse.
De liefde voor het Duitse merk is nooit gaan liggen. In de jaren ’80 raakte AMG verslingerd aan de W124 en dan vooral aan diens coupéversie. Daarin ploftede firmade V8 van de 560 om vervolgens de cilinderinhoud op te krikken van 5,6 tot 6 liter. En daar bleef het niet bij.
Eén brok présence
De achtcilinder waarvan net sprake kreeg dus niet alleen meer cc maar ook vier kleppen per cilinder. Het eindresultaat was een voor toen extreem hoog vermogen en koppel, namelijk 385 pk en 568 Nm. Die krachten werden via een viertrapsautomaat op de achteras gedropt, wat een al even verbluffende acceleratietijd van 4,8 seconden opleverde (0-100 km/u). Het enige nadeel van de AMG 6.0 was zijn verbruik, dat vlotjes tegen 20l/100 km aanschurkte. Het waren andere tijden, laat dat duidelijk zijn.
Eveneens hoogst indrukwekkend was de bodykit van de coupé, die in twee versies verkrijgbaar was: normaal en breed. Vooral de brede variant ziet er in één woord gemeen uit, een groot optisch verschil met de eerder sierlijke 300 CE coupé waarvan hij is afgeleid. Zijn gespierde uiterlijk leverde hem trouwens een klinkende bijnaam op: Hammer.
Advertentie – lees hieronder verder
Zeldzaam beest
Volgens The MB Market, dat de wagen dat je hier kan aanschouwen te koop aanbiedt, werden er amper 30 exemplaren van de AMG 6.0 ‘Hammer’ gebouwd. Die kleine oplage wordt verklaard door het feit dat ze allemaal met de hand werden vervaardigd tegen een tempo van één per maand (omwille van de forse wijzigingen aan het chassis, de motor en het koetswerk). De afzetmarkten bij uitstek waren niet verrassend de VS en het Midden-Oosten.
Deze Hammer werd vorig jaar volledig gerestaureerd en dat is eraan te zien. Het betreft één van de 13 auto’s die voor de Noord-Amerikaanse markt in elkaar werd geschroefd. Zeldzaam is hij dus vast en zeker, wat natuurlijk ‘stimulerend’ werkt voor geïnteresseerde kopers.
UPDATE: deze prachtige Mercedes AMG wisselde op 4/8 van eigenaar voor het kolossale bedrag van 661.800 dollar.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be