Smart Crossblade
Wat bezielde de ontwerpers van Smart toen ze de Crossblade tekenden? Gebaseerd op de City Coupé die later de ForTwo werd, doet deze auto het zonder dak, voorruit en deuren. Voor het slechte weer zijn de stoelen daarom bekleed met vochtbestendig textiel. Deze speelgoedauto is eigenlijk niet echt bruikbaar in ons land.
Met een 700 cc driecilindermotor van 71 pk is het evenmin verwonderlijk dat de prestatie niet top zijn met de 0 tot 100 km/u in … 15,2 seconden en een vreselijk trage gerobotiseerde versnellingsbak. Nieuw kostte de Crossblade bijna 25.000 € zonder de zonnebril (of zelfs de helm) die essentieel is voor het rijden, maar hij vond eenvoudigweg zijn publiek niet.
Zelfs de beperkte productie van 2.000 exemplaren raakte amper verkocht, zodat veel onverkochte auto’s uiteindelijk aan handelaren werden overgelaten voor een fractie van de initiële verkoopprijs.
Advertentie – lees hieronder verder
Vandaag
Twintig jaar na de lancering zorgt de Smart Crossblade voor een glimlach dankzij zijn zeer mooie lijn en het zeer leuke, maar vrij nutteloze concept. De auto is een verzamelaarsobject geworden en kost tegenwoordig minstens 18.000 €. Het voordeel is dat de auto’s die op de markt zijn allemaal heel weinig hebben gereden. De Crossblade is dus perfect om op te vallen, want hij wekt overal sympathie op.
Citroën C6
Aanvankelijk was er de wens van Citroën om een premium model aan zijn gamma toe te voegen, vijf jaar na het verdwijnen van de XM. De C6 werd gepresenteerd op de Autosalon van Genève 2005. Het was een berline met een zeer originele lijn (zeer Citroën in feite) die zeker geen gebrek aan cachet had. Onder de motorkap zat oorspronkelijk een 2,7-liter diesel V6 en een 3-liter benzine V6.
Later kwamen er een 4-cilinder 2,2-liter en een evolutie van de V6-diesel, waarvan de cilinderinhoud wordt verhoogd tot 3 liter, bij in de catalogus. Het plaatje had idyllisch kunnen zijn, maar de auto had last van veel elektronische problemen, de afwerking was niet op het niveau van de Duitse concurrentie en het interieurdesign was verouderd. Bij gebrek aan een echt imago verkocht de C6 zeer slecht en werden er tot 2012 slechts 23.384 exemplaren geproduceerd.
Vandaag
Het lijkt erop dat de C6 eindelijk uit het vagevuur is gekomen waarin hij jaren heeft gezeten. De Franse berline heeft tegenwoordig steeds meer fans, vooral in Nederland. Het is dus niet verwonderlijk dat de prijzen zijn gestegen. Voor ongeveer tienduizend euro vind je een mooi exemplaar dat niet al te veel kilometers heeft.
Hyundai Veloster
Wie herinnert zich nog de … asymmetrische Hyundai Veloster? In profiel was hij links een coupé en rechts een vierdeurs berline! Dit designersdelirium werd geboren in 2011 en was gericht op een klantenkring die een sportwagen wilde besturen, maar die eveneens een goede toegankelijkheid van de achterbank nodig had.
Dit originele compromis was helaas niet erg praktisch vanwege de enige achterdeur. Onder de motorkap vonden we de 1.6 GDI van 140 pk en de 1.6 T-GDI van 186 pk terug. In Europa was het enthousiasme echter niet groter dan op de Noord-Amerikaanse markt. De Veloster werd daarom slechts 5 jaar geproduceerd en was ultra-marginaal, zodat de tweede generatie bij ons zelfs niet meer op de markt kwam.
Vandaag
We houden van de eigenzinnige kant van de Hyundai Veloster die prachtig is ontworpen. Vandaag vind je een exemplaar vanaf 9.000 €, wat een mooie prijs is voor een originele auto die aangenaam om rijden is, alhoewel hij zeker geen raket is.
Nissan Cube
De Nissan Cube is een cultobject in Japan sinds het einde van de jaren ’90 en heeft daarvoor ook de perfecte naam. Deze schoenendoos op wielen met een stedelijke roeping was hyper trendy tot het punt dat voor sommige geïmporteerde exemplaren uit de Verenigde Staten of Groot-Brittannië bijna werd gevochten.
In 2010 besloot Nissan Europe om de derde generatie op de markt te brengen met de 1.5 dCI Renault-motor en een 1.6 benzineblok van het huis, die beide 110 pk produceerden. In België liepen de verkoop echter desastreus en verdween de kleine Nissan in 2011 in de anonimiteit, zonder bloemen of kransen.
Vandaag
Achteraf gezien lijkt het dat de Nissan Cube te vroeg op de markt kwam, waardoor het een flop werd. Zeker de lijn was bijzonder en ze had ook veel voordelen, zoals een ruim interieur met een panoramisch dakgordijn gemaakt van rijstpapier als in een Japanse tempel, en bovendien bolde de Cube zeker niet slecht! Als je er een vindt, zal je zonder twijfel opvallen in het verkeer voor een investering vanaf 6.000 €.
Renault Wind
Gebaseerd op het platform van de Renault Twingo II was de Renault Wind een kleine coupé met een openklapbaar dak. Hij werd geproduceerd van 2010 tot 2012, maar was een echte flop met slechts 14.370 geleverde exemplaren.
Hij had echter iets verleidelijks, want het onderstel was van de Twingo RS, evenals zijn 1.6 16V motor van 133 pk. Ook was het mogelijk om te kiezen voor de 1.2 TCe van 100 pk. Het dak klapte elektrisch weg in 12 seconden en was zeker praktisch, aangezien het de bagageruimte intact liet.
Vandaag
De Renault Wind had moeite om door te breken vanwege zijn zeer vrouwelijke imago terwijl in wezen op een mannelijk publiek werd gemikt. Het is jammer, want hij bleek erg leuk om rijden en zijn formaat maakte er een goede stadsauto van. Als de vooroordelen je niet deren, kan je een exemplaar vinden vanaf 5.000 €. Voor die prijs moet je zeker niet aarzelen!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be