Met zijn prachtige lijn was de Tatra 87 zeker geen banale auto. Ook op technisch vlak was dit een pareltje dankzij het vernuft van de ingenieurs Hans Ledwinka en Erich Übelacker. In die periode was het eerder ongebruikelijk om een gestroomlijnde wagen te ontwerpen. Met een Cx van 0,244 was de Tatra zijn tijd dus ver vooruit. Zijn luchtgekoelde V8-motor (nog zo’n uniek technisch concept) puurde slechts 85 pk uit een cilinderinhoud van 3 liter, maar toch werd een topsnelheid van 160 km/u bereikt.
De Tatra 87 was geniaal in verschillende domeinen en werd vaak gekopieerd. Onder andere door Ferdinand Porsche, die bij deze wagen heel wat inspiratie vond voor het ontwerp van zijn Volkswagen. Het Duitse merk werd trouwens na een plagiaatproces veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 3 miljoen mark aan Tatra.
Deze berline werd ontworpen in de periode dat de eerste autosnelwegen verschenen en kon de Duitse officieren bekoren bij de inval van Tsjecho-Slowakije. Met zijn achteraan geplaatste motor was het rijgedrag soms wel zeer verraderlijk bij hoge snelheden of in bochten waar de bestuurder op het gas moest blijven. Volgens de legende leidde dat tot heel wat ongevallen, waarbij tal van Duitse topofficieren het leven lieten. Van de Tatra 87 werden iets meer dan 3000 exemplaren geproduceerd. Vandaag is deze berline zeldzaam en gaat voor meer dan 100.000 € van de hand.
Op zoek naar een prachtige ‘classic car’? Bekijk dan zeker het aanbod op Autoclassic.be
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be