“Onze club telt ongeveer 300 leden”, vertelt Frank De Reu, voorzitter van de Peugeot Club Belgium. “We staan open voor alle eigenaren van Peugeots, of ze nu oud of nieuw zijn. Aarzel niet om kennis te maken met de deelnemers van deze driedaagse rally in de Ardennen: het zijn stuk voor stuk liefhebbers die je meer over Peugeot zullen kunnen vertellen dan wie dan ook.”
Je begrijpt dat we geen seconde twijfelden om die goede raad op te volgen om meer te weten te komen over ‘het merk met de leeuw’. Niet dat je een tekst van een leek aan het lezen bent, maar bijleren kan altijd. Er waren die dag een veertigtal auto’s aanwezig, van de jaren ’50 tot nu. Sportmodellen tegen die een legendarische status hebben bereikt, maar ook zeer populaire modellen zoals een 204 break, een 205 1.8 diesel en een 504 berline worden trots door hun eigenaars tentoongesteld.
Discrete uitstraling
In samenwerking met Peugeot België, dat het evenement sponsorde, kregen we de kans om met enkele auto’s te rijden. Dat begon meteen in stijl met een 405 MI16 uit 1990, een sedan die zijn sportieve inborst goed weet te verbergen. Hij kreeg namelijk een 1.9 zestienkleppenmotor die 160 pk en 177 Nm ontwikkelt. Genoeg om van 0 naar 100 km/u te spurten in 9 seconden of 219 km/u te halen. Een pak sneller dus dan de 405 diesel van je grootvader.
Natuurlijk zijn zowel de techniek als de prestaties intussen sterk geëvolueerd, maar de MI16 slaat zeker geen slecht figuur en rijdt bijna als een moderne auto. Het volstaat om even in de toeren te klimmen om de ware aard van zijn motor te ontdekken. De acceleraties zijn stevig en dankzij zijn gewicht van amper 1.150 kg, de Peugeot 405 is op zijn taak berekend en lijkt een pluimgewicht.
Advertentie – lees hieronder verder
Het beperkte uithoudingsvermogen van de remmen kan de stabiliteit verstoren, maar de sympathieke eigenaar van deze auto – die trouwens in een ongelooflijke staat verkeert – had ons gelukkig gewaarschuwd voor we de eerste bocht namen. De 405 MI16 is minder bekend dan de 205 GTI waarvan de waarde hoge toppen scheert, maar vormt een charmant alternatief, op voorwaarde dat je een exemplaar kunt vinden.
Voor gehaaste kaderleden
Daarna kropen we achter het stuur van een andere berline maar minder bekende berline van Peugeot, een 505 GTI uit 1985. Zoals gebruikelijk bij auto’s van het merk is het comfort bijzonder verzorgd en lijkt het wel alsof je in een salon zit. Ook al draagt hij de befaamde GTI-badge, deze auto is niet ontworpen om je uit te leven op bochtige wegen. Het is eerder een antwoord op Duitse berlines voor snelwegen die goed in de markt lagen.
De 2.2 viercilindermotor van de Peugeot 505 STI was uitgerust met elektronische injectie en leidde tot het 130 pk sterke blok van de 505 GTI. De berline uit Sochaux bleef echter comfortabel en robuust, vooral als hij was uitgerust met een viertrapsautomaat zoals onze testwagen. De zeer soepele en koppelrijke GTI is gemakkelijk te besturen, alsof je hem al altijd hebt gekend. Ideaal om zorgeloos en veel te rijden (de betrouwbaarheid is op de afspraak, getuige de vele 505’s die nog dagelijks rondrijden in Afrika). Deze auto voelt zich op z’n gemak op elk terrein.
Terwijl we zeer comfortabel zitten, genieten we van het prachtige landschap van onze Ardennen, terwijl we de frisse lucht inademen dankzij het grote originele zonnedak dat de passagiersruimte in het licht doet baden. Ook al kan het ietwat burgerlijke en typisch Franse karakter van de 505 GTI op het eerste gezicht afschrikken, toch straalt deze auto direct een bijzondere charme uit zodra je ermee rijdt. Voor ons was het een aangename ontdekking!
Het dak eraf
Hoewel cabriolets sinds 2015 uit de Peugeot-catalogus verdwenen zijn, was deze koetswerkvorm lang een specialiteit van het merk met de leeuw. Daarom konden een test met twee modellen die de geschiedenis van de firma Sochaux markeerden, uiteraard niet afslaan. We konden kennis maken met een 304S uit 1973, die deel uitmaakte van de 204-304-reeks, belangrijke modellen in de tweede helft van de jaren ’60 en het begin van de jaren ’70.
Deze kleine Peugeot bestonden in talrijke koetswerkversies voor bijna elk gebruik. Ze schitterden door hun eenvoud, robuustheid en lage gebruikskosten. Hoewel de 304 (die eigenlijk een gemoderniseerde versie was van de 204 die hij opvolgde in 1969) niet echt een verleidelijke auto was, moeten we toegeven dat de cabriolet veel aantrekkelijker oogt, met name dankzij de langere overhangen in vergelijking met de sedan. Het resultaat is vrij evenwichtig, zowel vooraan als achteraan.
De 304 cabriolet telde maar twee zitplaatsen en vond meteen een publiek. Hij werd tot 1975 gebouwd. ‘Onze’ S-versie is uitgerust met een motor van 1.288 cc voorzien van twee dubbeltraps carburators en heeft een vermogen van 75 pk. Dat lijken vandaag zwakke cijfers, maar ze volstaan zeker om plezier te beleven achter het stuur van deze auto.
Oké, de acceleraties zijn niet indrukwekkend. Maar de geweldige wendbaarheid en de lichtheid maken de 304 cabriolet leuk, zelfs bij 50 km/u. Zoals gebruikelijk bij Peugeot, zijn de zetels buitengewoon goed en heb je geen nood aan een fysiosessie na het rijden, wat we niet altijd kunnen zeggen van de concurrentie uit hetzelfde tijdperk.
Nog een laatste keuze…
We besloten onze reeks testritten met de oudste auto die op die dag voorgesteld werd … en niet de minste. Het gaat om één van de 2.050 exemplaren van de 403 cabriolet die gebouwd werden tussen 1956 en 1961. Bovendien heeft deze auto een leuke voorgeschiedenis, want hij werd veertig jaar geleden gekocht door de vader van de huidige eigenaar (Frank, de voorzitter van de Peugeot Club Belgium) en bleef sindsdien in de familie.
Met zijn nogal Amerikaans geïnspireerde ‘ponton’-stijl (ook al is het formaat absoluut Europees), werd de 403 cabriolet populair dankzij de beroemde tv-serie Columbo (1968-2003). Het was de auto was van de grillige inspecteur, met brio vertolkt door Peter Falk. Gelukkig verkeerde de auto waarmee we konden rijden in perfecte staat, wat zeker niet het geval was bij het rijdend wrak van Columbo.
Deze uitnodigende Peugeot met een ruim interieur voor een cabriolet, dompelt je onder in een andere sfeer, die van de jaren ‘50. Hier is nog geen plastic, alles is gemaakt van metaal of bakeliet. De versnellingshendel bevindt zich achter de stuur. Het rooster van de versnellingsbak is niet duidelijk als je het niet gewoon bent, maar met een beetje oefening lukt het wel om zonder gekraak te schakelen. Zoals in alle auto’s tijdens deze testdag, toont de 403 cabriolet dat Peugeot altijd discrete, stevige en zeer comfortabele auto’s heeft gebouwd, gemaakt om probleemloos te gebruiken, terwijl ze aangenaam rijden. De passie bij de leden van de Peugeot Club Belgium werkt aanstekelijk, waarvoor dank.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be