Renault speelt in op de trend van de restomods: klassieke wagens die hun verbrandingsmotor ruilen voor een nieuwe elektrische aandrijflijn. Dat is specialistenwerk, maar wordt steeds vaker gedaan. Eigenaars van een Renault 4, een Renault 5 of een Renault Twingo van de eerste generatie worden hierbij een handje geholpen dankzij een nieuwe ombouwkit die de Franse fabrikant zelf aanbiedt in samenwerking met R-FIT.
Nieuwe motor en batterij
Bij de ombouw verwijdert R-FIT de verbrandingsmotor en brandstoftank. In de plaats komen een elektromotor (14,5 tot 48 kW) en een lithium-ijzerfosfaatbatterij (10,7 kWh). De originele mechanische transmissie blijft behouden en volgens Renault is de gewichtsverdeling hetzelfde als met een verbrandingsmotor. Het rijbereik bedraagt ongeveer 80 km.
11.900 euro
De drie modellen met ombouwkit kun je ontdekken tijdens Rétromobile, het salon voor klassieke wagens dat van 1 tot 5 februari plaatsvindt in de expo Porte de Versailles in Parijs. De elektrische ombouwkit voor de Renault 4 is online te koop op de website www.rfitvintage.com, voor een prijs vanaf 11.900 euro (inclusief montage). De elektrische ombouwkit voor de Renault 5 wordt in september 2023 gecommercialiseerd in Frankrijk, terwijl die voor de Twingo pas later volgt.
Advertentie – lees hieronder verder
En in België?
Restomods zijn populair in het buitenland, maar België blijft achter omdat een geschikt wettelijk kader ontbreekt. Het is vandaag alleen via een omweg mogelijk om je wagen met verbrandingsmotor te transformeren tot een elektrische auto. Daarvoor moet die in het buitenland gehomologeerd worden en daarna opnieuw ingeschreven worden in België, een absurde procedure. Gelukkig werkt de bevoegde minister Georges Gilkinet aan een oplossing, die binnenkort klaar zou zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be