De Renault 25 kwam in 1984 op de markt en was de Franse luxeberline bij uitstek, een concurrent voor de originele Citroën CX en de verouderende Peugeot 604. Toen hij uitkwam, viel de Renault 25 op met zijn gebogen kofferklep waardoor het een vierdeurs sedan leek. Zijn aerodynamica was bijzonder goed voor die tijd (Cx van 0,28), waardoor hij weinig brandstof verbruikte. De 25, die geliefd was bij de Franse overheid wegens zijn rijeigenschappen en comfort, heeft tijdens zijn carrière drie verschillende fases doorlopen, voordat hij in 1992 plaats ruimde voor de Safrane.
Roemloos tweede leven
De Renault 25 beleefde enkele helse jaren waarin hij vooral gezien werd als een goedkope en praktische tweedehandsauto. Hij werd het slachtoffer van zijn imago als ouderwetse Franse berline. De dieselmodellen reden allemaal meermaals rond de wereld, zo sterk was hun mechanische kracht. Geleidelijk aan verdween de auto uit het verkeer.
Als nieuw
Net wanneer je zou denken dat hij uitgestorven is, laat de Franse berline van zich horen op de verzamelaarsmarkt. Liefhebbers lijken wel alleen geïnteresseerd in de topversies, getuige de auto die zojuist door Artcurial verkocht werd tijdens Rétromobile in Parijs. Het gaat om een zeldzame 205 pk sterke V6 Turbo Baccara-versie, het neusje van de zalm in 1992. De Franse berline pakte uit met grote luxe, met veel leder, houtinleg in de deuren, een kledingzak in de kofferruimte en een hoogwaardig audiosysteem. Deze auto voor de Franse elite reed nog maar 3.780 km en verkeerde dus nog in nieuwstaat. Eén probleem: hij had geen inschrijvingsbewijs. Dit ontmoedigde de kopers echter niet, zij boden stevig tegen elkaar op tot 69.600 euro (inclusief kosten), hoewel de auto maar geschat werd op 15.000 tot 25.000 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be