1. Jeep Wagoneer
De Jeep Wagoneer werd gebouwd van 1963 tot 1991 en is de Amerikaanse SUV met de langste carrière. Bij zijn lancering onderscheidde hij zich van de concurrentie door zijn terreincapaciteiten in combinatie met een luxueus voorkomen, een onuitgegeven concept in die tijd. Onder de motorkap lagen zes-in-lijnmotoren en later V8-motoren. Het eenvoudige en leuke design maakt van de Wagoneer een veel gezochte klassieker.
2. Volkswagen Golf Country
Tussen 1990 en 1991 verkocht Volkswagen een vreemde versie van de Golf: de Country. Met zijn verhoogde koetswerk, grote wielen en reservewiel op de kofferklep had hij avontuurlijke trekjes. Om overal te geraken, werd hij uitgerust met Syncro-vierwielaandrijving en het 1.8-blok met injectie van de GTI, teruggebracht tot 98 pk. In die tijd was het een commerciële flop, want er werden maar 7.735 exemplaren van verkocht.
Advertentie – lees hieronder verder
3. De Mercedes G-Klasse
Met de G van Geländewagen of terreinwagen in het Nederlands werd gelanceerd in 1979. Het is de civiele versie van een voertuig dat oorspronkelijk voor militaire doeleinden ontwikkeld werd. In het begin was hij rustiek, maar in de loop der jaren werd hij alsmaar luxueuzer. Hij is nog altijd in productie en werd meermaals grondig herzien, ook al bleef de lijn gelijkaardig. De jongste jaren is de G-Klasse een groot succes bij verzamelaars en schoten de prijzen omhoog.
4. Toyota Land Cruiser BJ 40
Met zijn speelse uitstraling ziet de Toyota Land Cruiser BJ 40 er leuk uit. Hij is rustiek en heeft de capaciteiten om bijna overal te rijden. Op de meest meedogenloze wegen van de wereld bouwde hij een onverwoestbare reputatie op. Als een van de meest representatieve modellen in de geschiedenis van Toyota is deze 4×4 tegenwoordig zeer gewild. Let wel op, want de restauratie kan snel erg duur worden door de grote gevoeligheid voor roest.
5. Hummer H1
De Hummer H1 werd rechtstreeks afgeleid van de Humvee, een voertuig ontwikkeld voor het Amerikaanse leger. Door zijn imposante uiterlijk lijkt hij op geen enkele andere auto. Het is eerder een terreinvrachtwagen dan een 4×4-auto. Toch vond hij enkele moedige klanten die de grote gebreken bij dagelijks gebruik (lomp gedrag, brandstofverbruik enzovoort) door de vingers wilden zien. Vandaag is de Hummer H1 echt decadent geworden, maar hij blijft verbazen overal waar hij passeert.
6. Land Rover Range Rover
De Range Rover voelt zich evenzeer op zijn gemak in de straten van Londen als in de modder in het bos. Dit is de voorvader van de moderne SUV. Het compromis tussen terreincapaciteiten en comfort heeft een revolutie teweeggebracht in de geschiedenis van de auto. Dankzij de Range Rover kon het Britse merk zijn activiteiten diversifiëren en zijn imago als constructeur van rustieke, bijna agrarische 4×4-voertuigen achter zich laten om mee te spelen met de grote jongens. Tegenwoordig is de Range Rover een klassieker op de markt van collectiewagens.
7. Suzuki Samurai
De Samurai, de Europese versie van de Suzuki Jimny, is een kleine diehard 4×4 die zeer populair is door zijn toegankelijke prijs. Hij is zeer rustiek en goed op zijn taak berekend. De keurige betrouwbaarheid en kleine 1.3-benzinemotor maken hem gemakkelijk in gebruik. Heel aangenaam is ook de versie met stoffen kap, waarmee je kunt rijden met de haren in de wind als het mooi weer is. Zo veelzijdig als een Zwitsers zakmes dus.
8. Lamborghini LM002
Met een onvoltooid project voor een militair voertuig in handen, vond Lamborghini er niets beters op dan er een civiele 4×4 van te maken. Het gebruikte hiervoor zelfs de V12-motor van de Countach. De 450 pk sterke LM002 met zijn waanzinnig verbruik, geproduceerd tussen 1986 en 1993, was relatief succesvol in het Midden-Oosten, waar hij zich perfect in zijn element voelde.
9. Land Rover Defender
De Land Rover Defender mag natuurlijk niet ontbreken in een top 10 van de beste oude 4×4’s en SUV’s. Deze Land Rover werd na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld uit behoefte aan een veelzijdige terreinwagen en kende een ongelooflijk lange carrière tot 2016, onder verschillende namen (Series 1, 2, 3 en daarna Defender). Hij is uitgegroeid tot een icoon dat op zichzelf de geschiedenis van het merk symboliseert met zijn typisch Britse, klassieke elegantie.
10. Lada Niva
De Lada Niva is nog altijd in productie en veranderde weinig sinds zijn debuut. De Niva is betaalbaar, rustiek en voorzien van geweldige terreincapaciteiten. Dit is het model bij uitstek voor iedereen die op zoek is naar een 4×4 met persoonlijkheid, zonder zich blauw te betalen. Wie wil opvallen, vindt in Europa zelfs een nieuwe vijfdeursversie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be