Het idee achter de RAV4 (Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive) rijpte al eind jaren tachtig, toen de term ‘SUV’ nog ongebruikelijk was. Op de Tokyo Motor Show van 1989 onthulde Toyota de conceptauto RAV-FOUR, waarmee het merk aangaf een compact model met vierwielaandrijving te overwegen. Dat was nog maar een ontwerpstudie, maar door de positieve reacties van het publiek kreeg het project groen licht en begon het ontwikkelingswerk in 1991.
Eerste generatie (1994-2000)
In maart 1994 onthulde Toyota op het Autosalon van Genève het eindresultaat. De eerste RAV4 was een stijlvolle auto met opvallende rondingen. De hoge rijpositie zorgde voor een beter zicht op de weg. Het reservewiel op de kofferklep verraadde de offroadmogelijkheden. Ondanks zijn compacte formaat, kreeg hij permanente vierwielaandrijving. Andere innovaties waren het lichte zelfdragende koetswerk en de onafhankelijke achterwielophanging.
In zijn oorspronkelijke vorm was de RAV4 een compacte driedeurs van slechts 3,69 m lang. In 1996 werd het aanbod uitgebreid met een vijfdeurs (4,1 m lang) en voorwielaandrijving als optie, gevolgd door een driedeursversie met softtop. Onder de motorkap lag een 2.0 benzine met 129 pk, al bouwde Toyota ook een volledig elektrische versie voor bepaalde markten (met amper 63 pk en een rijbereik van 200 km). Tv-kijkers herinneren zich wellicht ook nog hoe de groene RAV4 elke zondagavond schitterde in de VRT-reeks Flikken.
Advertentie – lees hieronder verder
Tweede generatie (2000-2006)
Het nieuwe millennium leidde tot de tweede generatie van de RAV4, met een nieuw platform en een nieuwe ophanging. Het design oogde strakker en moderner, vanbinnen en vanbuiten. Zowel de drie- als de vijfdeurs waren iets langer, respectievelijk 5,5 cm en 4 cm. Naast de 1.8 (123 pk) en 2.0 (150 pk) benzine volgde in 2001 de eerste RAV4 met een dieselmotor, de direct ingespoten 2.0 D-4D met 116 pk.
Derde generatie (2006-2012)
In zijn derde generatie groeide en veranderde de RAV4 grondig. Het nieuwe model werd alleen nog als vijfdeurs aangeboden. Hij stond op een volledig nieuw platform en was 19 cm langer, terwijl er ook een versie met lange wielbasis ontwikkeld werd voor verkoop in de Verenigde Staten en andere markten. Het motorgamma werd ook uitgebreid met 2.0, 2.4, 2.5 en 3.5 benzinemotoren, plus een nieuwe 2.2 diesel.
Vierde generatie (2013-2018)
Bij de vierde generatie kreeg de RAV4 wereldwijd een standaardwielbasis en nam de lengte van de auto opnieuw toe, namelijk met 23,5 cm. De RAV4 was al lang geen compacte of qua stijl trendsettende auto meer. In 2016 onderging de RAV4 zijn grootste mechanische verandering tot dan toe: het werd de eerste hybride SUV van Toyota met 197 pk en elektronische vierwielaandrijving (E-Four). Een geslaagde combinatie van kracht en een laag verbruik.
Vijfde generatie (2018-heden)
De vijfde en huidige generatie van de RAV4 werd begin 2019 in Europa uitgebracht en hielp de RAV4 een jaar later aan een wereldwijde mijlpaal van tien miljoen verkochte exemplaren in totaal. Voortaan was de RAV4 in West-Europa een zelfopladende hybride. In 2020 introduceerde Toyota daarnaast de eerste RAV4 Plug-in Hybrid. Dat was meteen ook de krachtigste en meest efficiënte RAV4 met maar liefst 306 pk. Hoewel de RAV4 vandaag compleet anders is dan de eerste generatie en niet meer zo dominant is als vroeger – er is nu ook veel meer concurrentie – blijft het een belangrijk en succesvol model voor Toyota. Sinds 1994 werden wereldwijd al veertien miljoen stuks verkocht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be