De Volkswagen Golf II GTI werd in 1984 gelanceerd en bleef trouw aan zijn voorganger met de 112 pk sterke 1,8-liter injectiemotor die hij van de Golf I GTI overnam. Om op het niveau van de concurrentie te blijven die in een machtsstrijd was verwikkeld, moest het Duitse merk echter snel reageren. Dit gebeurde in 1985 met de Golf GTI 16V die 139 pk ontwikkelde dankzij de cilinderkop met 4 kleppen per cilinder.
Naast elkaar in het gamma verkochten de twee versies zeer goed, waardoor de GTI nog enkele mooie jaren kende. In de jaren ’90 kwamen echter heel wat nieuwe sportievelingen op de markt. Om de Golf te upgraden introduceerde Volkswagen in 1990 de G60. Op basis van de 8-kleppenversie verschilde die door de toevoeging van een compressor die het vermogen verhoogde van 112 naar 160 pk, waardoor hij in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/u kon spurten, een prima chrono in die tijd.
Voorloper
Voordat de eigenlijke G60 werd gelanceerd, experimenteerde Volkswagen echter al met de montage van een compressor en vele andere technische oplossingen op een model waarvan slechts 70 exemplaren plus een prototype werden geproduceerd.
Deze Golf GTI G60 Limited, die tussen 1988 en 1989 werd geproduceerd, was ontwikkeld door de race-afdeling van de constructeur, Volkwagen Motorsport. Hij werd uitsluitend in Duitsland verkocht aan veeleisende klanten en was alleen verkrijgbaar in een 5-deurs versie en in het zwart.
Advertentie – lees hieronder verder
Om hem te onderscheiden van een ‘gewone’ GTI had hij een grille met een blauw biesje, waarin het GTI-logo werd vervangen door een badge van VW Motorsport. Hij was ook uitgerust met 15” BBS RM-velgen, een must in die tijd, en een volledig lederen interieur.
Vergeleken met de G60 was hij in meer dan één opzicht origineel. Allereerst was de motor een 16-klepper uitgerust met een compressor die maar liefst 210 pk ontwikkelde. Om dit vermogen over te brengen, werd hij uitgerust met de Syncro-vierwielaandrijving van de Rallye, een gelimiteerde versie van de G60.
Uniek model
Ongeacht de versie heeft de Golf GTI nog steeds veel fans over de hele wereld die niet aarzelen om steeds hogere bedragen voor hun droomwagen te betalen. Door zijn zeldzaamheid en zijn unieke geschiedenis is de G60 Limited duidelijk de meest begeerde.
Alle overblijvende chassisnummers zijn bekend bij de liefhebbers en de transacties zijn uiterst zeldzaam en worden meestal discreet uitgevoerd. Het lijkt erop dat de marktprijs intussen meer dan 50.000 euro (!) bedraagt voor een exemplaar in goede en originele staat. Deze ultieme GTI is in ieder geval ideaal om op te vallen op een VW-meeting…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be