In 1974 kwam een iconisch model op de markt: de VW Golf, die al snel een commercieel succes werd. De concurrentie moest dringend reageren. Bij Alfa Romeo was men bezig met de ontwikkeling van de opvolger van de Alfasud, maar die was pas voorzien voor 1983, en dat vond men bij het Italiaanse merk veel te laat. De goedkoopste en snelste oplossing was een samenwerking met Nissan: zo werd Alfa Romeo Nissan Automobili (Arna) geboren.
Op zich hield het idee steek, want op deze manier kon Alfa in Japan naam maken en verkreeg Nissan een makkelijkere toegang tot de Europese markt. Maar jammer genoeg raakten de violen niet goed gestemd.
Een moeilijk huwelijk
Alfa Romeo dacht het koetswerk van de Nissan Cherry (Datsun Pulsar) te gebruiken, dat veel beter bestand was tegen roest dan de toenmalige Italiaanse producten, en dat te voorzien van de aandrijving van de Alfasud, samen met een vereenvoudigde voortrein om de kosten verder te beperken. Maar er dook een onvoorzien probleem op: het Alfa-blok paste niet perfect in de Japanse structuur. Er moesten dus aanpassingen gebeuren en dat leidde tot een uitstel van de lancering van de Alfa Romeo Arna.
Op het moment van zijn lancering in 1983 leek de Arna al oubollig. Bovendien werd de Alfa Romeo 33, de échte vervanger van de hogervermelde Alfasud, al enkele maanden later op de markt. Voor de echte Alfisten en vele Europeanen was de keuze snel gemaakt tussen de Arna en de 33. Dus, ondanks de overtuigende aandrijving, versies met 3 en 5 deuren en een corrosiebestendig koetswerk werd de Alfa Romeo Arna een commerciële flop.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be