Saab gebruikte lange tijd tweetaktmotoren. Maar in 1968 besloten de ingenieurs die piste te verlaten met de komst van de Saab 99. Wat de geschiedenis niet vertelt – of toch niet expliciet – is dat het denkproces hierover al in 1964 begon, toen de Saab-ingenieurs begrepen dat de tweetakt-driecilinder van de Saab 96 niet geschikt zou zijn voor de 99. Daarom werd besloten om over te stappen op een viertaktmotor door contact op te nemen met de specialist Ricardo. Ricardo werkte echter tegelijkertijd voor Triumph, dat een nieuwe familie motoren wilde ontwikkelen, waaronder een 1,5 liter viercilinder, een 2-liter viercilinder en een V8. De link werd toen gelegd.
Onder 45°
Toen de Saab 99 in 1968 voor het eerst aan het publiek werd gepresenteerd, was hij uitgerust met een 1,75-liter motor met een Zenith-Stromberg carburator en 45° naar voor gekanteld. Een eigenaardigheid die niets te maken had met een veiligheidsprobleem. In werkelijkheid was de hellende positie van de motor het gevolg van het feit dat de rechterkant afkomstig was van de Triumph V8.
Maar de kwaliteit van deze motor voldeed niet, zodat Saab in 1972 het heft in eigen handen moest nemen om een volledig betrouwbare motor te bekomen, met ook andere varianten. Zo kwam er eveneens een 1,85 liter, eerst met 8 kleppen en vervolgens met 16 kleppen, wat een zeldzaamheid voor die tijd was.
Advertentie – lees hieronder verder
De 99 ook met een V8
De 99 kende een geweldige carrière en er is steeds een mechanische link gebleven met Triumph. Inderdaad, de TR7 en later de TR8 hadden een V8 (de eerste van het “huis” en de tweede een Rover, de “Stag” -motor), een mechanische architectuur die Saab ook kon gebruiken voor zijn 99. Daarvan werden slechts 48 exemplaren gebouwd tengevolge van de oliecrisis van 1973. Vanaf dat moment ging Saab anders tewerk en rustte zijn viercilinders uit met een turbocompressor.
Nog steeds gekanteld op de 900
In 1981 werd de nieuwe Saab 900 voorgesteld. Die werd op de markt gebracht met een nieuwe 2 liter viercilinder (codenaam “H”) die inderdaad nog altijd naar voor was gekanteld. Deze eigenschap bleef aanwezig tot 1984 toen de ingenieurs kozen voor een dwarse implanting van de motor. De H-motor werd nu recht gemonteerd en zette zijn carrière verder tot 2009 op de 9-5 van de eerste generatie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be