In 1961 introduceerde Citroën de Ami 6 en verduidelijkte meteen dat dit model niet bedoeld was om de 2PK te vervangen. Voor Citroën was er geen twijfel mogelijk: de 2PK belichaamde de auto in zijn eenvoudigste vorm, en de Ami 6 was allesbehalve dat. Die laatste bood namelijk het “strikte overbodige” als we de verrassende communicatie uit die tijd mogen geloven. Citroën wou duidelijk geen budgetauto maken, maar een uitgebalanceerd model aanbieden, met een ruim interieur gecombineerd met beperkte buitenafmetingen, degelijke prestaties en een redelijk verbruik.
Achteroverhellende achterruit
Het originele ontwerp van de Ami 6 was van de hand van de Italiaanse ontwerper Flaminio Bertoni die reeds eerder aan de 2PK en de DS had gewerkt. Misschien kwam ook de naam van hem. Citroen heeft altijd verklaard dat de benaming “Ami 6” afkomstig was van een fonetische mix die speelde met de naam van de studie van het project (AM), het woord “miss” in het Engels en vriend in het Italiaans (amici). Het lijkt een beetje vergezocht, maar goed… In ieder geval is het “Z”-vormige silhouet van de Ami 6 op meer dan één manier origineel met zijn achteroverhellende achterruit, die het voordeel heeft dat ze schoon blijft als het regent.
Ook als break
In 1964 krijgt het model ook een breakvariant, waarschijnlijk om de koetswerklijnen iets vloeiender te maken. Want ook al wil Citroën het niet toegeven, originaliteit kan de kopers eveneens afschrikken. De break verkocht trouwens beter dan de berline: van de ongeveer 1 miljoen geleverde auto’s waren er 550.000 breaks. Commercieel was de Ami 6 vooral bedoeld als tweede gezinsauto. Een rol die de vrouw van generaal de Gaule, Yvonne, er helemaal in zag, want ze heeft nooit afscheid genomen van haar exemplaar. Een mooie waardering!
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een prachtige oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be