Vele jaren voor de Urus bracht Lamborghini al een terreinwagen op de markt: de LM002. Het verhaal van dit terreinbeest begon in 1977, toen Lamborghini reageerde op een aanbesteding van het Amerikaanse leger, dat op zoek was naar een terreinwagen om zijn troepen te vervoeren. De LM001 werd uiteindelijk niet geselecteerd (wel de AM General Humvee). Het project had op dat moment in de prullenmand kunnen eindigen, ware er niet het idee om een versie voor massaproductie te ontwikkelen. Zo werd de LM002 geboren, een van de gekste modellen ooit gemaakt door het merk.
Groot hart
De LM002, in 1982 voorgesteld op het Autosalon van Genève, is een kolos van 4,9 m lang en 2 m breed. Het design lijkt wel met een mes uit een blok gesneden. Deze machine staat op enorme, speciaal door Pirelli ontwikkelde banden en kan zijn militaire oorsprong moeilijk verbergen. Hij biedt plaats aan slechts vier personen en heeft een laadbak als bagageruimte. De aandrijving gebeurt op de vier wielen. Om een geschikte motor te vinden, voerden de ingenieurs van Lamborghini heel wat tests uit. Na enkele V8-motoren van Chrysler (destijds de eigenaar van het merk) en een dieselblok van VM Motori, vonden ze uiteindelijk wat ze zochten in de onderdelenbank van Lamborghini zelf: de V12 van de Countach. Met een cilinderinhoud van 5,2 liter ontwikkelt hij 450 pk en 500 Nm, genoeg om de 2,6 ton zware LM002 tot 210 km/u snel te maken. Van 0 naar 100 km/u duurt 7,8 seconden, een zeer respectabele tijd toen de auto in 1986 gelanceerd werd.
Advertentie – lees hieronder verder
Dorstig
Deze technische oplossing had echter enkele grote nadelen, te beginnen met het gigantische brandstofverbruik van 30 tot 50 liter/100 km. Om veelvuldige stops aan de benzinepomp te vermijden, installeerde Lamborghini twee brandstoftanks met een totale capaciteit van 290 liter. Pompuitbaters zien de eigenaars van een LM002 ongetwijfeld graag komen. De Italiaanse terreinwagen werd verkocht voor een zeer hoge prijs en was peperduur in gebruik en onderhoud. Tijdens zijn carrière, die eindigde in 1993, bleken slechts 301 klanten gek genoeg om hem te kopen, voornamelijk in de Verenigde Staten en het Midden-Oosten.
Verhoogde versie
Onder hen de sultan van Brunei, wiens collectie (afhankelijk van de bron) tussen de 5.000 en 7.000 uitzonderlijke auto’s telt. Hij weet het waarschijnlijk zelf ook niet meer. Als je zoveel geld hebt dat je alles kunt kopen wat je maar wilt, ga je altijd op zoek naar nieuwe speeltjes. Wellicht daarom gaf hij de Italiaanse ingenieur Salvatore Diomante de opdracht om een langere, hogere versie van de LM002 te maken.
Deze auto werd geproduceerd met toestemming van Lamborghini en zag eruit als een verhoogde break. Het interieur werd volledig vernieuwd met leder en houten afwerking en is bijzonder comfortabel en gastvrij voor zeven personen. De sultan hield de auto echter niet lang, want hij reed er maar 1.100 mijl mee voor hij hem verkocht aan Bernd Pischetsrieder, de voormalige baas van Volkswagen. Daarna werd de auto verkocht aan een Zweedse vrouw die hem gebruikte… om haar kinderen naar school te brengen. Deze gigant van drie ton is uitgerust met een tv, dvd-speler en zonnedak en wordt momenteel geveild op de website van veilinghuis SBX Cars. Op het moment van schrijven bedraagt het hoogste bod 79.000 dollar, maar dat stijgt de volgende dagen ongetwijfeld nog. Leuk om te weten: deze auto wordt verkocht met nieuwe banden ter waarde van 50.000 euro.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be