Het VIAS-instituut meldt dat in 2021 114 mensen om het leven kwamen bij een ongeval waarbij geen ander voertuig of gebruiker betrokken was. Deze mensen stierven dus alleen achter het stuur. Ter vergelijking werden 53 doden gemeld na een botsing tussen twee auto’s. Dit geeft aan dat er twee keer zoveel kans zou zijn om alleen te sterven tijdens het rijden dan bij een ongeval waarbij een andere weggebruiker betrokken is.
In interview met SudPresse wijst VIAS op verschillende mogelijke oorzaken van deze dodelijke ongevallen: snelheid, vermoeidheid en afleiding. Volgens het instituut is afleiding een groeiend probleem, vooral door het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden. Hoewel alcohol- of drugsgebruik ook een belangrijke oorzaak is van dodelijke ongevallen, blijven snelheidsovertredingen de belangrijkste reden voor deze sterfgevallen.
Vaker ’s nachts fataal
De VIAS-statistieken vermelden ook de dood van 46 voetgangers in hetzelfde jaar 2021, evenals 32 fietsers, 39 motorrijders of gebruikers van gemotoriseerde twee wielen. In de laatste categorie is de overlijdenskans het hoogst en dit wordt verklaard door de noodzakelijke vaardigheid die nodig is om te rijden. Daarnaast is de bescherming die een motorfiets biedt natuurlijk veel minder bij een val.
Ook fietsers verliezen soms het leven “op hun eentje”. Dit lijkt misschien verrassend, maar dit is vaak het gevolg van botsingen met vrachtwagens die hen niet opmerkten, vooral vanwege hun gewicht, maar ook door de aanzienlijke dode hoeken op dit type voertuig. In het algemeen gebeuren deze ongevallen met mensen alleen vooral ‘s nachts.
Advertentie – lees hieronder verder
Minder frontale botsingen
VIAS trekt ook andere lessen uit de ongevallen die in 2021 zijn geregistreerd, en in het bijzonder voor ongevallen met lichamelijk letsel. We leren dat een voetganger eens op de tien keer betrokken is of dat bijna een op de drie schadegevallen het gevolg is van een zijdelingse aanrijding die meestal verband houdt met een weigering van voorrang en een gebrek aan aandacht. Maar VIAS zegt dat een zijdelingse aanrijding vaak ook te wijten is aan een verlies van controle over de auto.
Verrassend genoeg zijn frontale ongevallen goed voor slechts 7%, terwijl deze situaties meestal fataal blijken te zijn. Fietsers worden het meest blootgesteld aan frontale (13%) en zijdelingse botsingen (44%), terwijl het gemiddelde voor de andere vervoermiddelen 32% is. Fietsen blijft dus gevaarlijk en het is daarom noodzakelijk om de zichtbaarheid te verhogen om op tijd te worden gezien …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be