In 2016 verliet een Toyota uit 1989 abrupt de snelweg bij Spencer, Virginia, en botste de SUV tegen een Ford Mustang uit 2014. Breanna Bumgarner, de bestuurster van de Amerikaanse sportwagen, kwam om in de vlammen. De moeder van de jonge vrouw spande vervolgens een rechtszaak tegen het merk aan in West Virginia.
“Slecht gemaakt”
De advocaat van de familie Bumgarner voerde aan dat de Mustang “gebrekkig was ontworpen, waardoor er een onredelijke neiging was om vuur te vatten onder normale en te voorziene omstandigheden.” De advocaat die Ford vertegenwoordigde, reageerde dat de auto werd geraakt ter hoogte van de scharnieren van de bestuurdersdeur en dat het slachtoffer er niet in was geslaagd om dat portier te openen. Hij legde uit dat er voor geen enkele fabrikant regels gelden omtrent het bestand zijn tegen een aanrijding van een lichte vrachtwagen die met een snelheid van 59 MPH (95 km/uur) op een wagen inbeukt.
Deze argumenten hebben de jury niet kunnen overtuigen. De familie werd in het gelijk gesteld en Ford veroordeeld tot het betalen van 7 miljoen dollar aan de moeder van de jonge vrouw. “Het merk had moeten voorkomen dat het remvloeistofreservoir tijdens het ongeval lekte”. De rechter meende dat deze fabricagemisser voor 99% de oorzaak was van de dodelijke afloop.
Advertentie – lees hieronder verder
Terugroepactie
Tegelijkertijd heeft Ford een grootscheepse terugroepactie op poten gezet in de VS. Zo’n 350.000 voertuigen, waaronder 39.000 SUV’s (Expedition en Navigator), moeten terug naar de dealer wegens een risico op brandgevaar. De overige modellen zijn grote pick-ups (F-250, F-350, F-450 en F-550) waarvan de airbags mogelijk niet worden geactiveerd tijdens een ongeval. Ten slotte zouden in totaal 464 Mustang Mach-E’s een probleem met de verkeersveiligheidssoftware vertonen. Van slechte reclame gesproken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be