Als we het over verkeersveiligheid hebben, lijken de verschillende gegevens essentieel om de balans op te maken en de nodige maatregelen te nemen. Er is inderdaad het aantal ongevallen, maar vooral het aantal doden en ongevallen met een ernstig letsel tot gevolg. Die laatste parameter is belangrijk, want in België zijn er naar schatting zes keer meer zwaargewonden dan doden. Het is daarom dat deze categorie de meest representatieve maatstaf voor verkeersgerelateerd gevaar oplevert.
Het verkeersveiligheidsinstituut VIAS heeft zich echter onlangs over het probleem gebogen en het lijkt erop dat de gegevens die door de politie worden verstrekt en die de basis vormen voor bewustmaking en activiteiten ter plaatse, niet volledig zijn. Met andere woorden: ze zouden de realiteit niet weerspiegelen.
Via ziekenhuizen
Om de informatie te verifiëren wendde VIAS zich tot ziekenhuizen, die natuurlijk een nauwkeurige boekhouding bijhouden van de patiënten die hen komen. En het lijkt erop dat in 2019 het aantal verkeersgewonden dat in het ziekenhuis is opgenomen vier keer hoger was dan in de politiegegevens. Volgens de politie is het aantal gewonden dat in het ziekenhuis is opgenomen tussen 2005 en 2019 met 44% gedaald. Maar dit is niet de mening van VIAS, dat opmerkt dat volgens de nieuwe berekeningen dit volume met slechts 21% zou zijn gedaald, of 14.500 gevallen in 2019 tegen 18.000 in 2005.
‘Ernstig gewond’ betekent minstens één nacht in het ziekenhuis hebben doorgebracht. En de categorie die het meest ‘onzichtbaar’ is, zijn natuurlijk de fietsers. Volgens VIAS waren er in 2019 zelfs 7 keer meer fietsers ernstig gewond dan in de politiegegevens. Wat natuurlijk een groot verschil maakt. En bovendien waren er ook zes keer meer ouderen (+65 jaar) en 5 keer meer minderjarigen betrokken.
Advertentie – lees hieronder verder
Bronnen combineren?
Uit dit onderzoek blijkt in ieder geval dat de politiegegevens niet echt fout zijn, maar in ieder geval zeer onvolledig. Het zou daarom aangewezen zijn om de informatiebronnen te combineren en te kruisen om een getrouwere afspiegeling van de werkelijkheid te verkrijgen. Want statistieken zijn uiteraard een krachtige stimulans voor de maatregelen die de overheid neemt om de verkeersveiligheid te verbeteren, of het nu gaat over preventie, gerichte acties of ruimtelijke ordening.
VIAS erkent echter dat ziekenhuizen geen gegevens verzamelen over ongevalsomstandigheden. Er zou dus nog inhoudelijk werk aan de winkel zijn om dit idee te realiseren, misschien direct bij de slachtoffers of de betrokkenen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be