Het aantal gewonden in het verkeer klopt niet in België

Het VIAS Instituut heeft ziekenhuisgegevens geanalyseerd en daaruit blijkt dat veel ongevallen met ernstige verwondingen onder de radar van de politie blijven. Is de situatie dus ernstiger dan bekend?

Gepubliceerd op 9 september 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Als we het over verkeersveiligheid hebben, lijken de verschillende gegevens essentieel om de balans op te maken en de nodige maatregelen te nemen. Er is inderdaad het aantal ongevallen, maar vooral het aantal doden en ongevallen met een ernstig letsel tot gevolg. Die laatste parameter is belangrijk, want in België zijn er naar schatting zes keer meer zwaargewonden dan doden. Het is daarom dat deze categorie de meest representatieve maatstaf voor verkeersgerelateerd gevaar oplevert.

Het verkeersveiligheidsinstituut VIAS heeft zich echter onlangs over het probleem gebogen en het lijkt erop dat de gegevens die door de politie worden verstrekt en die de basis vormen voor bewustmaking en activiteiten ter plaatse, niet volledig zijn. Met andere woorden: ze zouden de realiteit niet weerspiegelen.

Via ziekenhuizen

Om de informatie te verifiëren wendde VIAS zich tot ziekenhuizen, die natuurlijk een nauwkeurige boekhouding bijhouden van de patiënten die hen komen. En het lijkt erop dat in 2019 het aantal verkeersgewonden dat in het ziekenhuis is opgenomen vier keer hoger was dan in de politiegegevens. Volgens de politie is het aantal gewonden dat in het ziekenhuis is opgenomen tussen 2005 en 2019 met 44% gedaald. Maar dit is niet de mening van VIAS, dat opmerkt dat volgens de nieuwe berekeningen dit volume met slechts 21% zou zijn gedaald, of 14.500 gevallen in 2019 tegen 18.000 in 2005.

‘Ernstig gewond’ betekent minstens één nacht in het ziekenhuis hebben doorgebracht. En de categorie die het meest ‘onzichtbaar’ is, zijn natuurlijk de fietsers. Volgens VIAS waren er in 2019 zelfs 7 keer meer fietsers ernstig gewond dan in de politiegegevens. Wat natuurlijk een groot verschil maakt. En bovendien waren er ook zes keer meer ouderen (+65 jaar) en 5 keer meer minderjarigen betrokken.

Advertentie – lees hieronder verder

Bronnen combineren?

Uit dit onderzoek blijkt in ieder geval dat de politiegegevens niet echt fout zijn, maar in ieder geval zeer onvolledig. Het zou daarom aangewezen zijn om de informatiebronnen te combineren en te kruisen om een getrouwere afspiegeling van de werkelijkheid te verkrijgen. Want statistieken zijn uiteraard een krachtige stimulans voor de maatregelen die de overheid neemt om de verkeersveiligheid te verbeteren, of het nu gaat over preventie, gerichte acties of ruimtelijke ordening.

VIAS erkent echter dat ziekenhuizen geen gegevens verzamelen over ongevalsomstandigheden. Er zou dus nog inhoudelijk werk aan de winkel zijn om dit idee te realiseren, misschien direct bij de slachtoffers of de betrokkenen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Crash
Verzekeraars zijn niet dol op elektrische auto’s

Elektrische auto’s zijn tot een kwart duurder om te herstellen na een ongeval dan klassieke. De Duitse koepel van verzekeraars waarschuwt dan ook dat de premies daardoor nog duurder kunnen worden dan vandaag.

25 juli 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.