Het gebruik van elektrische steps maakt intussen deel uit van onze mobiliteitsgewoonten, vooral voor korte ritten. Omdat ze erg populair zijn, werd deze manier van vervoer zopas gereguleerd door de overheid, omdat de e-steps een gevaar opleveren voor andere zwakke gebruikers, vooral voetgangers.
Daarnaast zorgt de elektrische step ook voor een massa ongelukken die toevallig gebeuren of het gevolg zijn van gevaarlijk rijgedrag. Op de spoedafdeling van het CHU Saint-Pierre verwelkomen de teams regelmatig slachtoffers van deze stepongevallen. Dit nieuwe fenomeen heeft aanleiding gegeven tot een studie uitgevoerd bij 170 patiënten waarvan de resultaten alarmerend zijn.
In een interview met La Libre Belgique geeft het hoofd van de chirurgische kliniek, afdeling spoed van het CHU Saint-Pierre, Dr. Pierre Youatou Towo aan dat elektrische steps allesbehalve speelgoed zijn. Want voor hem is dit middel van zachte mobiliteit zelfs gevaarlijk. Uitgevoerd tussen januari 2019 en januari 2020, toont het onderzoek aan dat de gewonden vooral mannen zijn (68,2%) en dat de gemiddelde leeftijd van de patiënten 30 jaar is. De resultaten laten ook zien dat 42% van de ongevallen overdag en 58% ‘s nachts plaatsvindt, wat aantoont dat we meer risico lopen na zonondergang.
Nog verrassender: 30% van de patiënten die werden opgenomen blijkt te hebben gedronken, wat uiteraard bijdraagt tot een hoger risico op ongevallen. Het toont eveneens aan dat dronken de auto voor een step wisselen echt geen goed idee is. Tot slot merken we op dat 75% van de ongevallen plaatsvindt met gehuurde scooters en slechts 25% met privéscooters. Wat ook veel zegt over de voorzorgsmaatregelen van wie deze voertuigen huurt.
Advertentie – lees hieronder verder
Ernstige gevolgen
Naast de statistieken over gebruikers, is het vooral noodzakelijk om te focussen op de trauma’s die kunnen optreden na een ongeval met een elektrische step. 23 van de 170 patiënten moesten door het CHU worden geopereerd voor ernstig letsel aan het hoofd, het gezicht (9) of de ledematen (16). Vandaar het belang van het dragen van een helm, ook al is dat niet verplicht. Dit is een van de aandachtspunten van de artsen: van de 170 patiënten in het onderzoek droegen er slechts 11 een helm.
De gevolgen die een stepongeval kunnen veroorzaken zijn dus belangrijk. Ze zijn zowel fysiek, functioneel als het gaat om ledematen, esthetisch als je je gezicht beschadigd is, maar ook psychologisch, omdat je ook mentaal moet herstellen van deze valpartijen die erg heftig kunnen zijn. Volgens de verantwoordelijken in CHU moet de overheid daarom een grote bewustmakingscampagne starten om deze ernstige ongevallen te beperken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be