De kleur rood is regelmatig het onderwerp van zeer uiteenlopende fantasieën. In maart 2008 stelden onderzoekers bijvoorbeeld vast dat voetbalteams gekleed in rood meer kans hadden om een wedstrijd te winnen en dat ze inderdaad vaker wonnen dan anderen. Dit zou te wijten zijn aan het feit dat rood meer agressiviteit uitstraalt en daarom degenen die rode shirts dragen een psychologisch voordeel geeft ten opzichte van hun tegenstanders.
De vraag is nu of dit fenomeen van agressiviteit gekoppeld aan de kleur rood ook aan de basis ligt van het groter aantal ongevallen met rode auto’s? ‘Ja antwoordt Car Vertical, een bedrijf gespecialiseerd in de historiek (interviews, ongevallen, diefstal, enz.) van tweedehandsvoertuigen verkocht in Europa. Volgens Vertical Car “gaat kleur niet alleen over stijl en het lijkt erop dat de rode auto’s inderdaad meer kans hebben op een ongeval.”
60% van de ongevallen?
Statistieken gepubliceerd door Car Vertical geven aan dat 60% van de rode auto’s die op het platform worden vermeld daadwerkelijk een ongeluk hebben gehad, en dit terwijl deze kleur slechts 8% van de auto’s op de weg vertegenwoordigt. Vertical concludeert dan ook dat rode auto’s veruit het gevaarlijkst zijn om mee te rijden. “Bruin (59%) en zwart (57%) zijn verder de autokleuren die het vaakst betrokken zijn bij ongevallen. Dan volgen de kleuren geel (55%), blauw (54%), wit (50%) en grijs (50%).
Volgens de experts van Car Vertical is het feit dat rode auto’s vaker betrokken zijn bij ongevallen geen complete verrassing. Het bedrijf herinnert eraan dat “sportwagens meestal rood worden geverfd en snelheidsfreaks eerder geneigd zijn om voor rode auto’s te kiezen dan conservatieve bestuurders. Dit is voldoende als verklaring waarom rode auto’s bovenaan deze lijst staan”, legt Buzelis van Car Vertical uit. Een standpunt dat waarschijnlijk een beetje achterhaald lijkt, want tegenwoordig sportwagens worden niet meer systematisch in het rood gekozen, zelfs niet bij Ferrari…
Advertentie – lees hieronder verder
Het is niet de eerste keer dat rode auto’s hiervoor met de vinger gewezen worden. Ooit werd gezegd dat verzekeraars hogere premies eisten voor rode auto’s. Dit was inderdaad zo 30 jaar geleden, maar dit soort praktijken wordt vandaag absoluut niet meer beoefend. Over het algemeen zijn verzekeraars gestopt met het rekening houden met het type koetswerk of het doel van de auto om premies te bepalen.
In 2017 had Touring VIAS nog gevraagd of sommige voertuigkleuren gevaarlijker zijn dan andere en het instituut zag niet meteen een verband tussen de koetswerkkleur en het risico op ongevallen. Destijds toonden de Belgische statistieken iets heel anders aan: grijze en zwarte auto’s waren goed voor meer dan de helft van de auto’s die betrokken waren bij een ongeval, gevolgd door blauwe auto’s (ongeveer 10%) en witte auto’s (ongeveer 10%). Kortom, maak je geen zorgen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be