1. Lucht- en waterkoeling
De Porsche 959 werd in 1985 geïntroducered. Deze supersportwagen kreeg een 2,8 liter zescilindermotor met luchtkoeling en werd voorzien van twee turbo’s, goed voor een in die tijd kolossaal vermogen van 450 pk.
Tijdens de ontwikkeling van de 959 werd besloten om zijn boxermotor op cilinderkoppen met vier kleppen per cilinder te trakteren, in tegenstelling tot de gebruikelijke twee bij 911‘s uit die tijd. Deze wijziging maakte waterkoeling voor de bovenste delen van het blok noodzakelijk.
2. Lichte materialen
De Porsche 959 heeft een redelijk beperkt gewicht van 1.450 kg dankzij het gebruik van bijzonder lichte materialen. Zo zijn de deuren van aluminium en de vleugels en het dak van glasvezel en kevlar.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de wielen werd voor magnesium gekozen. Een racewagen van topniveau waardig, zeg maar.
3. Supersnel
Halverwege de jaren tachtig was deze Porsche al in staat om in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en in 13,3 seconden van 0 naar 200 km/u.
De 959 haalt een fabelachtige topsnelheid van 317 km/u en mocht zichzelf hierdoor even de snelste productiewagen ter wereld noemen. Die eer ging in 1987 naar de Ferrari F40 en later naar de illustere Jaguar XJ220 en vervolgens de McLaren F1.
4. Zoals een rallywagen
De 959 werd gezegend met een elektronisch geregelde vierwielaandrijving zoals de rallyauto‘s die momenteel aan het Wereldkampioenschap Rally (WRC) deelnemen.
Met vier standen die het vermogen afhankelijk van de omstandigheden anders verdelen, geeft dit systeem de 959 vandaag nog steeds een uitzonderlijk weggedrag.
5. Rijdend labo
De 959 werd weleens een rijdend labo genoemd vanwege zijn vele snufjes.
Hij kreeg airconditioning en ABS, maar ook hydraulische dempers (de rijhoogte en de demping werden elektronisch aangepast door de boordcomputer). De 959 was bovendien de eerste productieauto uitgerust met een elektronisch bandenspanningscontrolesysteem en reed op runflatbanden, namelijk Bridgestone RE71 Denlocs. Deze Porsche pakte ook uit met een differentieel vooraan met hydraulisch bediende, computergestuurde koppelingen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be