Als we naar de geschiedenis van BMW kijken, wordt al snel duidelijk dat sport in de genen van het bedrijf zit. Vanaf de jaren zestig begon de constructeur steeds meer interesse te tonen in prestaties. Alsmaar meer onafhankelijke tuners (Alpina, Schnitzer enzovoort) namen de auto’s onder handen. In 1972 werd de Motorsport-afdeling opgericht, met een klein team van slechts vijftig mensen onder leiding van Jochen Neerpasch, een voormalig racepiloot.
Deze nieuwe structuur was bedoeld om aan speciale projecten te werken en kreeg de zware taak om racewagens te ontwikkelen voor de autosport en de bijhorende straatversies die nodig waren voor de homologatie. In het begin werden de modellen in kleine aantallen gebouwd, maar de BMW-afdeling kende al snel succes en groeide zelfs uit tot de meest prestigieuze divisie van het bedrijf.
Vandaag, na een traject van vijftig jaar, staat BMW Motorsport voor een nieuwe uitdaging met de elektrificatie van zijn producten. Laten we hopen dat de toekomstige auto’s even opwindend zullen zijn om te rijden als diegene die we tot nu toe voorgeschoteld kregen.
BMW 3.0 CSL (1972-1974)
De zeer elegante CS coupé kon helaas niet wedijveren met de beste sportwagens die toen op de markt waren, zoals de zalige Porsche 911. BMW wilde op dat moment terugkeren naar de autosport in Groep 2, waarvan het reglement een homologatie met slechts duizend straatwagens voorschreef. Zo ontstond de 3.0 CSL (met de L van leicht). Dankzij het gewicht van slechts 1.165 kg, zijn drielitermotor van 180 pk en zijn ongelooflijke uiterlijk (zeker in de ‘Batmobile’-versie met een koetswerkkit die de stroomlijn verbeterde) maakte hij een sterke indruk. Het werk van BMW Motorsport werd opgemerkt door de autosportliefhebbers over de hele wereld.
Advertentie – lees hieronder verder
BMW M1 (1978-1981)
De M1 droeg als eerste auto het M-logo en nam veel elementen over van het studiemodel dat voorgesteld werd op het autosalon van Genève in 1972. Deze erg aerodynamische auto heeft een zescilinder-in-lijn van 3,5 liter die 277 pk en 330 Nm ontwikkelt. De M1 is in staat om een top van 262 km/u te halen en van 0 naar 100 km/u te accelereren in 5,6 seconden. Commercieel was het een mislukking omdat hij veel te duur verkocht werd. Wel maakte dit model BMW Motorsport bekend bij het grote publiek.
BMW M535i E12 (1979-1981)
De BMW 5-Reeks E12 is het eerste al bestaande model dat de Motorsport-afdeling officieel onder handen nam. Hij werd omgedoopt tot M535i en kreeg een 3.5-motor met enkele bovenliggende nokkenas die 218 pk ontwikkelde. Dit blok werd uitgerust met een Bosch L-Jetronic-injectie en gekoppeld aan een Getrag-vijfversnellingsbak, goed om een topsnelheid van 225 km/u te bereiken.
BMW M635 CSI (1984-1988)
Net als de CS coupé enkele jaren ervoor, was de BMW 6-Reeks te veel een GT om de beste sportwagens van die tijd echt uit te dagen. Daarom koos het team van BMW Motorsport voor de motor van de M1, een prachtige 3.5-zescilinder met 286 pk en 340 Nm koppel. Voeg hierbij nog de aangepaste ophanging en een zelfsper en de M635 CSI verricht wonderen.
BMW M3 E30 (1986-1991)
Hoe kunnen we de M3 E30 samenvatten in enkele regels? Het is simpelweg de beste sportieve berline van eind de jaren tachtig die alles gewonnen heeft in de autosport, zowel op het circuit als in rally’s. Hij werd ontworpen om zich op zijn gemak te voelen op elk terrein. Deze auto werd uitgerust met een 2.3-viercilinder die 200 pk ontwikkelde in de standaardversie. Het is de eerste BMW M die in grote aantallen gebouwd werd: iets meer dan 17.000 exemplaren rolden van de band tot 1991. Van de cabrioletversie werden maar 786 exemplaren verkocht.
BMW M3 E36 (1992-1995)
Terwijl BMW Motorsport met de M3 E30 al straf had uitgepakt, ging het bedrijf nog een stap verder met de M3 E36, die qua prestaties de Porsche 911 type 964 benadert. Onder de motorkap lag eerst een 3.0 met 286 pk, daarna een 3.2 met 321 pk. Deze motor is een van de beste van zijn tijd. Hij klinkt woedend op verzoek en het is geweldig hoe hij in de toeren klimt. Deze auto vereist wel wat stuurmanskunsten, anders kun je weleens last hebben van angstzweet als je hem de sporen geeft.
BMW M5 E39 (1998-2003)
Als eerste M5 die overstapte op een V8 kreeg de E39-generatie een 4,9 liter met 400 pk. De sterkte van deze auto is dat hij zowel een geweldig rijcomfort biedt als sensaties die een sportwagen waardig zijn. Deze M5 is gemakkelijk te besturen en vormt het ideale compromis: een snelle en veilige auto onder alle omstandigheden.
BMW M3 CSL (2003)
In 2003 wekte BMW de prestigieuze CSL-naam opnieuw tot leven met een M3 die 100 kg lichter was en uitgerust werd met een 3.2-zescilindermotor waarvan het vermogen verhoogd werd tot 360 pk. BMW bouwde maar 841 exemplaren met het stuur links. De M3 CSL is nu een collector’s item dat heel geschikt is voor circuitdagen.
BMW M5 E60 (2005-2011)
Voor de M5 E60 haalde BMW Motorsport alles uit de kast door een 5.0 V10-motor van 507 pk te ontwikkelen. Dit bijzonder melodieuze blok tilde de prestaties van de sedan nog een niveau hoger. Ook bij deze generatie staat technologie centraal, met onder meer een gerobotiseerde zevenversnellingsbak (ook een handgeschakelde bak was beschikbaar), tal van elektronische rijhulpmiddelen en een variabel sperdifferentieel.
BMW M2 (2016-2021)
Met de M2 is BMW Motorsport erin geslaagd een auto te produceren waarvan de geest dicht aanleunt bij die van de eerste BMW M-modellen. De M2 is relatief betaalbaar, licht, eenvoudig en krachtig. Hij werd dan ook een groot commercieel succes. De M2 verschilt wel van de andere modellen in de huidige M-lijn, die toch wat geavanceerder zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be