De Bugatti Chiron, het speeltje bij uitstek voor miljardairs overal ter wereld, gaat binnenkort met pensioen. Aangezien het Franse supersportwagenmerk dat hem produceert de handen in elkaar slaat met Rimac, de Kroatische specialist wat 100% elektrische supercars betreft, kan het niet anders dan dat er in de toekomst Bugatti’s op stroom op de markt zullen komen. Voor het echter zover is, wordt er nog een allerlaatste ‘traditionele’ wapenfeit op ons, of eerder op stinkend rijke klanten, losgelaten: de Mistral.
De Mistral is natuurlijk geen nagelnieuw model maar een Chiron Super Sport 300+ in een ander jasje. Vernoemd naar een krachtige wind die door het zuiden van Frankrijk waait, net zoals de gelijknamige Maserati uit de jaren ’60, telt deze Bugatti twee grote luchtinlaten die zich achter de inzittenden bevinden. Deze zijn natuurlijk niet puur voor de show, wel om de 8-liter W16 – met 16 cilinders in W-vorm – te voeden. Hun bijkomende functie, of toch van de behuizing ervan, is om de bestuurder en diens passagier te beschermen in het geval van een koprol.
420 km/u
Aan de aerodynamica van de Mistral werd bijzondere aandacht geschonken. Het resultaat: een optimale luchtstroom en erg veel downforce, wat natuurlijk broodnodig is voor zij die de topsnelheid van 420 km/u willen uitproberen.
Advertentie – lees hieronder verder
Te laat
Zoals hierboven aangehaald, gaat het om een zeer beperkte reeks, van 99 exemplaren om precies te zijn. Bugatti vraagt zomaar eventjes 6 miljoen euro per stuk, een enorm bedrag dat de Mistral er niet van heeft weerhouden om onmiddellijk uitverkocht te zijn. Zijn belangrijkste verkoopsargument, naast het gegeven dat er hierna geen W16-modellen meer gebouwd zullen worden, is dat de eigenaars kunnen opscheppen met de snelste roadster ooit onder hun kont.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be