Verantwoordelijk voor deze bijzonder stijlvolle berline was niemand minder dan Henrik Fisker, de Finse designer die onder andere de tijdloze BMW Z8 en de Aston Martins DB9 en V8 Vantage vorm heeft gegeven. Bovendien werd zijn bedrijf kort na de lancering van de Karma financieel geruggesteund door Leonardo DiCaprio, de bekende Amerikaanse acteur die zichzelf graag als een groene jongen omschrijft en vaak gezien werd in een Toyota Prius, toen dé hybride voor het volk.
De Karma is voorzien van een 260 pk sterke 2-litermotor van GM maar dat blok dient alleen om de batterijen op niveau te houden. De aandrijving verloopt met andere woorden volledig elektrisch. Noem deze Fisker gerust een elektrische wagen met een zogenaamde range extender. Zijn twee elektrische motoren leveren samen 408 pk.
Het totale rijbereik bedraagt 483 km, of dat wordt toch beweerd. Zonder gebruik te maken van de verbrandingsmotor geraak je in principe meer dan 50 km ver zonder stil te vallen.
Deze zwaarweger (2,4 ton!) gaat er ondanks zijn hoge gewicht erg snel vandoor. Het sprintje van 0 tot 100 km/u is al na 5,9 seconden afgerond en zijn prestaties zitten dus volledig in lijn met zijn sexy voorkomen. Het interieur van een Karma, bedekt met gerycleerd materiaal, is trouwens zo krap dat het model in de VS officieel als een compacte auto wordt beschouwd. Jammer genoeg heeft dit mooie liedje niet lang geduurd. Fisker ging kopje onder – was de Karma dan toch niet zo’n goede auto? – en Henrik stapte zelf uit het bedrijf. Tegenwoordig behoort het toe aan de Chinese groep Wanxiang.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be