Volgens Classic Analytics, een referentie in Duitsland, is een Bugatti EB110 nu meer dan twee keer zoveel waard als 8 jaar geleden. “Op internationaal niveau steeg de gemiddelde waarde van een exemplaar van 280.000 euro in 2011 naar 625.000 euro vandaag”, aldus de onderzoekers.
Uitschieters zijn er natuurlijk ook, zoals de extra gepeperde SS-versie waar Michael Schumacher in 1994 nog promotie voor voerde door er zelf een te bezitten (zie hoofdfoto). Zo’n EB110 werd dit voorjaar door RM Sotheby’s geveild voor de mooie som van 2,33 miljoen dollar.
Moderne klassieker
De toegenome interesse voor de EB110 valt te verklaren volgens Frank Wilke van Classic Analytics: “Met de presentatie van de Veyron in 2005 keerde de aandacht van potentiële kopers terug naar Bugatti en dat had ook een impact op de prijsontwikkeling van oudere modellen van het merk. Toen de Chiron in 2016 verscheen, zag de EB110 zijn waarde als moderne klassieker fors stijgen.”
Voor cijferliefhebbers: van de Bugatti EB110 werden tussen ’91 en ’95 net geen 140 exemplaren geproduceerd en die waren allemaal voorzien van een achter de stoelen gemonteerde en door 4 turbo’s geholpen 3,5-liter V12-motor. In de GT gaat het blok prat op 560 pk, in de SS mag je van 612 pk spreken. Er werd zelfs mee geracet…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be