Bestuurder en ontwikkelaar Tony Gillet was al enkele jaren Belgisch kampioen heuvelklimmen en bereidde zich voor op twee Parijs-Dakar rally’s. Hij kreeg zijn voet in de deur van auto-industrie door in 1982 importeur te worden van het Nederlandse merk Donkervoort. Zijn eerste wereldrecord behaalde hij dan ook met een auto van deze fabrikant in 1990. Het jaar daarop creëerde Tony Gillet samen met ontwerper Charles Van den Bosch het prototype van de Vertigo, die op het Autosalon van Brussel werd tentoongesteld. Een jaar van homologatie volgde, waarbij de auto met vlag en wimpel slaagde voor de crashtest.
De eerste productie-Vertigo werd in 1994 voorgesteld en sloeg meteen in als een bom. Niet alleen vanwege zijn spannende looks, maar ook omdat hij van 0 tot 100 km/u scheurde in amper 3.266 seconden – een record.
In de loop der jaren kreeg de Vertigo een dak en deuren en werd de Cosworth-motor ingeruild voor een heerlijk klinkende Alfa Romeo V6 met 3 liter cilinderinhoud. Met een vermogen/gewichtsverhouding van 2 kg per pk bood de Gillet unieke sensaties. En daar stopte de pk-wedloop niet, want in 2011 kwam Gillet met de Vertigo 5 op de proppen, uitgerust met een 420 pk sterke Maserati-motor.
Race-DNA
Vanaf 1996 begon de Gillet Vertigo deel te nemen aan de Belcar en aan het prestigieuze FIA GT-kampioenschap.
Advertentie – lees hieronder verder
In 2010 werd Gillet gecontacteerd door Zagato. Die Italiaanse koetwerkbouwer wilde de TZ.3 op basis van de Belgische supercar. En het bleef niet bij die ene creatie, want in Rhisnes (Namen) gevestigde fabrikant zou ook de Zagato Mostro en de Mostro Barchetta produceren.
Onvermoeibaar werkt grote baas Tony sinds 2016 aan een nieuwe supersporter. We durven erop wedden dat die toekomstige Gillet de grenzen nog verder zal verleggen!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be