Gelanceerd in 1990 als opvolger van de zeer verrassende Countach, dankt de Lamborghini Diablo zijn sexy lijnenspel aan Marcelo Gandini. Het nieuwe vlaggenschip van het merk liet zich aandrijven door een 5,7-liter V12-motor van 492 pk die een topsnelheid van 300 km/u mogelijk maakte. Comfortabel was deze geweldenaar allesbehalve, al was dat ook niet de bedoeling.
In de loop der jaren werd de Diablo iets gebruiksvriendelijker, met name dankzij de komst van een vierwielaangedreven versie. Daarin lag een 6-litermotor van 575 pk. De Diablo maakte uiteindelijk plaats voor de Murcièlago na een productie van ongeveer 3.000 exemplaren.
Wie vandaag een Diablo op de oprit wil, moet diep in de buidel tasten. Reken (minstens) 180.000 euro voor een goed onderhouden exemplaar.
De meeste Diablo’s hebben weliswaar een lage kilometerstand, maar weet ze voortdurend en nauwgezet onderhoud vereisen. Bovendien zijn onderdelen peperduur. De koppeling, zo’n 10.000 euro waard, houdt het bijvoorbeeld niet langer vol dan 10.000 km (toch bij de eerste modellen).
Nog bedragen? Schokdempers voor achteraan kosten 6.000 euro, een nieuwe uitlaat 10.000 euro en voor een grote motorrevisie moet je ongeveer 50.000 euro tellen. En dan hebben we het nog niet over de onderhoudsprijzen gehad: minstens 2.000 euro en gemakkelijk meer dan 10.000 euro… Nog steeds zin in een Diablo?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be