Audi’s eerste elektrische SUV, de e-tron, is sinds 2019 te koop. Sindsdien werden er nog een aantal emissievrije modellen aan het aanbod toegevoegd, allen met ‘e-tron’ in hun naam. Om wat meer duidelijkheid te brengen, heeft de fabrikant besloten om de ‘oer’-e-tron te herdopen tot Q8 e-tron, een naamswijziging die met een opgefrist uiterlijk gepaard gaat.
Drie motorversies
De facelift omvat een opnieuw ontworpen voorkant getooid met het onlangs vernieuwde Audi-logo, alsook een verse lichtsignatuur die de twee koplampen met elkaar verbindt. De Q8 e-tron is wederom verkrijgbaar als Sportback – een zogenaamde SUV-coupé – en zijn luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) werd verlaagd van 0,28 naar 0,27 (van 0,26 naar 0,24 voor de Sportback met zijn schuin aflopende daklijn).
Van beschikbare motorisaties zijn er drie: de Q8 e-tron 50 (400 pk en 664 Nm, 95 kWh en 491 km rijbereik), de Q8 e-tron 55 (409 pk en 664 Nm, 114 kWh en 582 km) en de zeer sportieve SQ8 e-tron (504 pk en 973 Nm, 114 kWh en 494 km). De blauwe wagen van op de foto’s is van de laatste soort.
Advertentie – lees hieronder verder
Sneller opladen
Ook de technologische uitrusting is bij de tijd gebracht. Een nieuw MMI-multimediasysteem met twee schermen tekent present, en ook de laadsnelheid is verbeterd (bij de 55 en de SQ8 e-tron). Nu ingesteld op 170 kW, duurt het nog ‘maar’ 31 minuten om de batterijcapaciteit van 10 naar 80 procent te krijgen, althans als je hem aan een snellader hangt.
Wanneer?
De eerste exemplaren van de Audi Q8 e-tron worden in februari 2023 geleverd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be