Elektrische auto’s wegen een pak meer dan hun equivalent op benzine of diesel. Dat komt natuurlijk door het zware – en peperdure – batterijpakket dat in de vloer van zulke voertuigen verborgen zit en dat voor totale massa’s van 2 ton en meer zorgt. Denk bijvoorbeeld aan de Porsche Taycan GTS Sport Turismo (ruim 2,3 ton) en de Audi e-tron 55 Sportback (ruim 2,5 ton). Maar het kan nog straffer, zelfs zonder een elektrische aandrijving.
Zand en cement
De onlangs gepresenteerde Bentley Bentayga EWB – een Bentayga met een extra lange wielbasis – heeft een maximaal toelaatbare massa van 3,25 ton. Onder de kap van die SUV zit ‘slechts’ een V8, maar in diens koetswerk werd wel zand en cement gegoten omdat dit de beste manier zou zijn voor een optimale geluidsisolatie.
Hoe dan ook weet je meteen dat de op stapel staande plug-in hybride versie van die Bentayga daar nog ettelijke kilo’s bij zal doen, wat wellicht meer dan 3,5 ton betekent. En dan hebben we het nog niet eens over een 100% elektrische variant gehad, die zo’n 500 kg extra op de weegschaal zal leggen.
Kortom, Bentley voelt de bui al hangen en heeft contact opgenomen met de Europese Commissie met de vraag om de wetten omtrent rijbewijzen aan te passen. Doet men dat niet, dan zal het merk – en misschien ook een fabrikant als Rolls-Royce – genoodzaakt moeten zijn om oplossingen te zoeken die zich in ofwel kleinere ofwel (nog) duurdere modellen zal vertalen.
Advertentie – lees hieronder verder
Waar is mijn B-rijbewijs nu goed voor?
Alles wat je moet weten over het rijbewijs B (dus welke voertuigen je mag besturen) verneem je in dit artikel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be