De goedkope elektrische auto vormt de grote uitdaging voor de auto-industrie en vooral voor de merken die strengere milieunormen (dan de Chinese) moeten naleven of waarvan de productie gebeurt in werelddelen met hogere loonkosten. Dat is het geval voor de westerse constructeurs die de belangrijke batterijproductie of de hiervoor noodzakelijke grondstoffen niet altijd zelf beheersen.
Hoe dan ook is de overgang naar de elektrische auto verplicht tegen 2035, want dan mogen in Europa alleen nog elektrische auto’s nieuw verkocht worden. Constructeurs moeten dus dringend goedkopere elektrische auto’s aanbieden die toegankelijk zijn voor het grote publiek. Op dat vlak heeft Stellantis een voorsprong met Citroën (ë-C3) en Fiat, dat dit jaar een elektrische Panda lanceert. In 2024 verschijnt ook de nieuwe Renault 5 (minder dan 25.000 euro). Andere constructeurs werken aan gelijkaardige projecten, zoals Volkswagen (al is het project van de ID.2 meerdere maanden vertraagd) of Tesla (Model 2?).
Ook Hyundai doet mee
Nog een grote speler die gelijkaardige auto’s overweegt, is de Zuid-Koreaanse Hyundai/Kia-groep. Die wil vrij snel een Ioniq 2 lanceren, in navolging van de Ioniq 5, 6 en binnenkort 7 (een SUV met zeven zitplaatsen). Het elektrische gamma breidt dus geleidelijk uit, wat hard nodig is gezien de ambitie van de groep om tegen het einde van het decennium 3,6 miljoen elektrische auto’s te verkopen.
De ontwikkeling van de Ioniq 2 werd bevestigd door Andreas-Christoph Hofmann, vicepresident marketing bij Hyundai Motor Europe. Deze auto zou rond 2025 beschikbaar worden, ongeveer 20.000 euro kosten en (in theorie) 400 km rijbereik halen. Hij zal het gloednieuwe IMA-platform gebruiken, dat onlangs door de groep werd voorgesteld en zodanig modulair is dat het kan dienen voor zowat alle toekomstige elektrische wagens van Hyundai/Kia en zelfs Genesis (het luxemerk dat vooral in de Verenigde Staten verkocht wordt).
Advertentie – lees hieronder verder
De prijs van 20.000 euro zou realiseerbaar zijn dankzij het nieuwe platform dat goedkoper is om te produceren, maar ook door de verwachte prijsdaling per kWh voor batterijen. Volgens BloombergNEF zal de prijs naar verwachting zakken tot 105 euro per kWh in 2025 en 70 euro per kWh in 2030. Voor Hyundai is de komst van de Ioniq 2 noodzakelijk als het concern zich effectief wil positioneren op de markt voor elektrische auto’s, want voorlopig is het goedkoopste elektrische model de Kona, die al meteen 43.490 euro kost. Niet echt democratisch…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be