De ene vindt elektrische oldtimers niet kunnen, de andere gaat ervan uit dat het de enige manier is om de vele klassieke wagens op de markt een rijdende toekomst te bieden.
Ons in dit debat mengen, gaan we hier niet doen. We stellen enkel vast dat er steeds meer oude auto’s elektrisch worden gemaakt en dat er dus ook vraag naar is. Na onder andere een Mini-op-stroom, is hier de eerste elektrische Citroën DS, één van de Franse iconen bij uitstek.
Brits duwtje in de rug
Elektrificatie van klassieke modellen is al ‘big business’ in Frankrijk en komt langzaam op in België, al is dat vooral te danken aan het Verenigd Koninkrijk, waar een heleboel specialisten ter zake aan het werk zijn. Een mooi voorbeeld is Electrogenic, een bedrijf in Oxfordshire dat zich over de DS heeft gebogen.
Dit exemplaar – een wagen uit 1971 – verloor uiteraard zijn benzinemotor (een 2-liter 4-cilinder) en kreeg een elektrisch exemplaar van 122 pk en 235 Nm in de plaats. De batterij tekent voor 48,5 kWh, wat volgens de Britse firma volstaat voor een actieradius van ongeveer 320 km: alles behalve slecht.
Advertentie – lees hieronder verder
Bovendien valt ook de laadtijd heel goed mee: dat kan met een maximaal vermogen van 29 kW en duurt ongeveer 2 uur aan een snellaadstation.
Misschien wel de beste eigenschap is dat deze DS zijn originele hydropneumatische ophanging behoudt. De werking zou nog vlotter verlopen dankzij een veel stillere pomp.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be