BMW Motorsport bestaat intussen 50 jaar en tijdens die halve eeuw zijn er talloze prachtige en vooral snelle bolides de revue gepasseerd. Onze top 10 wat dat betreft, kan je hier ontdekken: stuk voor stuk krachtige benzinewagens met een geweldige soundtrack. Dit gaat in de niet zo verre toekomst natuurlijk veranderen, want met de verplichte overgang naar elektrische auto’s gaat zelfs de sportieve tak van BMW niet anders kunnen dan ook EV‘s te produceren, wil men de afdeling in leven houden.
Het eerste elektrische M-prototype is alvast een feit, al beweren sommige ‘kwatongen’ dat het niet om een échte M EV gaat… Of toch nog niet. Nochtans doen de woorden van het hoofd van ontwikkeling van de divisie iets anders vermoeden. Die man spreekt van een viermotorig en vierwielaangedreven model dat “een ongekend niveau van prestaties en ervaring” zal bieden.
Hol nu vooral niet naar je lokale BMW-verdeler, want de eerste evaluaties zijn nog maar pas van start gegaan en het gaat dus nog een tijdje duren alvorens het productiemodel op de markt komt. Anders gezegd, blijven de M-showrooms voorlopig nog steeds voorbehouden voor benzinedrinkers.
Wat weten we al over de toekomstige elektrische BMW M?
Eerst en vooral dat het om een evolutie van de i4 M50 lijkt te gaan, een auto die je al kan kopen en die momenteel het dichtst bij de elektrische M-ervaring staat. Vandaar ook dat de beroemde letter in zijn typeaanduiding prijkt. Maar het prototype is wel breder dan zijn donorauto en zou veel meer zijn dan ‘gewoon’ een i4 M50 met meer paarden in stal. Zo zou hij over aangepaste onderdelen van de M3/M4 beschikken “voor een bijzonder hoge torsiestijfheid in extreem dynamische rijsituaties”, alsook over het nagelnieuwe elektrische M xDrive-systeem. Onderaan dit artikel zie je de wagen al eens heel even aan het werk.
Advertentie – lees hieronder verder
Nauwkeurigheid
Zijn beschikbare vermogen en koppel (cijfers zijn er nog niet…) worden naar verluidt in een kwestie van milliseconden uiterst nauwkeurig gedoseerd. “Dit niveau van dynamiek is onmogelijk met een conventioneel aandrijfsysteem”, zegt BMW. Het geleverde geluid kan je natuurlijk niet vergelijken – een doorn in het oog van diehard-fans – maar de Beierse fabrikant doet wel zijn uiterste best om de wagen zo sportief mogelijk te doen klinken. Porsche slaagt daar al in met de Taycan in zijn sportiefste setting.
Belangrijker is echter de rij-ervaring, en wat dat betreft belooft BMW dat de sensaties in één woord ongelofelijk zullen zijn. Dit geloven we gerust, wetende dat EV’s als een aan-en-uitknop werken en hun volledige trekkracht onmiddellijk kunnen aanspreken. Dat er voor vier elektromotoren werd gekozen, zal natuurlijk ook positieve gevolgen hebben voor het gedrag en dus het karakter van de toekomstige elektrische M. “We zijn nog aan het verfijnen, maar het komt allemaal dik in orde.”
Nog niet overtuigd?
Dirk Hacker belooft dat de elektrische BMW M-toekomst bijzonder spannend zal worden. “Elektrificatie opent een nieuwe deur met een fantastisch potentieel om een nieuwe doch typische M-dynamiek te creëren. We zullen dit potentieel maximaal benutten, wat zal resulteren in high-performance sportwagens hun naam waardig”.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be