Fisker Karma
De Fisker Karma werd maar twee jaar lang geproduceerd (2011-2012) als eerste in serie gebouwde elektrische luxeberline met range extender. Deze schitterende berline werd getekend door de vlijtige designer Henrik Fisker (BMW Z8, Aston Martin Vantage en DB9 enzovoort). De twee motoren van de Karma ontwikkelden samen een vermogen van iets meer dan 400 pk, terwijl een Opel Ecotec-blok met drukvoeding en twee liter cilinderinhoud dienstdeed als generator.
De veelbelovende Fisker Karma kreeg niet echt de tijd om zich te bewijzen, want de constructeur werd al snel failliet verklaard. Uiteindelijk bouwde Valmet in Finland slechts 2.718 exemplaren.
Tesla Roadster
Nog ruim voor de Model S begon Tesla zijn activiteiten als autoconstructeur met de Roadster, een compacte tweezitter die ontwikkeld werd in samenwerking met Lotus op het onderstel van de Elise. Hij werd uitgerust met een elektromotor van 252 pk en 370 Nm waarmee hij van 0 tot 100 km/u kon spurten in 4 seconden. De autonomie bedroeg 370 km.
Advertentie – lees hieronder verder
De Roadster had te lijden onder een hoge verkoopprijs (100.000 dollar) en een zo goed onbestaand merkimago. In 2009 presenteerde Tesla een evolutie van het model, goed voor 292 pk en 380 Nm koppel. Het rijbereik ging er lichtjes op vooruit en steeg tot 390 km. Een sportversie (+20 Nm) volgde iets later. Tot in 2012 werden 2.450 exemplaren geproduceerd.
Honda Insight I
De eerste Honda Insight werd in 1999 gelanceerd als een hybride auto die ontworpen werd om zo weinig mogelijk te verbruiken. Zijn stroomlijn is bijzonder uitgekiend (wat de afgedekte achterwielen verklaart) en hij gebruikt aluminium en plastic voor een zo licht mogelijke constructie (838 tot 891 kg, naargelang de versie).
Voor de aandrijving koos Honda een driecilinder benzinemotor met slechts een liter cilinderinhoud, gekoppeld aan een elektrische aandrijflijn van 13 pk. De klant kreeg de keuze tussen een manuele vijfversnellingsbak of een continu variabele transmissie (CVT). De Insight werd in dezelfde fabriek gebouwd als de NSX en de S2000 als een soort technologisch uitstalraam voor de knowhow van Honda. Hij was in staat om iets minder dan 5 l/100 km te verbruiken, maar werd niet ingevoerd in Europa.
General Motors EV1
Hoe kunnen we de geschiedenis van de GM EV1 samenvatten in enkele regels? Het is in ieder geval het eerste succes voor een 100 procent elektrische auto. De Amerikaanse constructeur verhuurde de EV1 aan een selecte klantengroep tussen 1996 en 2001. In het begin van de jaren negentig stemde de staat Californië een wet die de geleidelijke daling van de uitstoot van nieuwe auto’s oplegde. Het kabinet van Bill Clinton wilde graag de elektrische auto uitproberen en kende General Motors een budget toe om te werken aan een uitstootvrij model.
Het resultaat is de EV1, een extreem gestroomlijnd model (Cx van 0,19) waarvan de technologie vergelijkbaar is met de huidige elektrische wagens. In die tijd waren de batterijen natuurlijk nog niet zo krachtig als nu. In de EV1 lagen loodzuurbatterijen en vervolgens nikkel-metaalhybridebatterijen met een bereik tussen 90 en 220 km. Het probleem was dat George W. Bush president werd van de Verenigde Staten in 2001 en helemaal niet geloofde in de elektrische auto. De fondsen werden afgesneden en GM besloot dan maar om te stoppen met het dure testprogramma van de EV1.
Hoewel de klanten tevreden waren over hun auto, werden ze verplicht om die terug te geven aan de constructeur, die de EV1’s naar de woestijn bracht. Van de 1.117 geproduceerde exemplaren werd slechts een handvol aangeboden aan technische scholen in Amerika. De meeste EV1’s werden simpelweg gesloopt en de volgende jaren bleef het bij GM stil rond elektrische aandrijving. Als je geïnteresseerd bent in deze grote zonde, kijk dan zeker eens naar de uitstekende documentaire ‘Who Killed the Electric Car?’ uit 2006.
Volkswagen XL1
Het project van een auto die 1 l/100 km verbruikt lag Ferdinand Piëch, toenmalig voorzitter van de toezichtsraad van de Volkswagen-groep, nauw aan het hart. Dit leidde tot de commercialisatie van de XL1 (2013), een prototype waarvan een kleine reeks van 250 gebouwd werd voor vooruitstrevende klanten. Die moesten wel een beetje gek zijn om er 111.000 euro voor te betalen. Naar verluidt verloor Volkswagen zelfs dan nog geld aan elke verkochte XL1, die in werkelijkheid 300.000 euro per stuk kostte.
De XL1 werd bij Karmann geassembleerd. Het is een tweezitter die helemaal uit lichte materialen opgetrokken is en 795 kg weegt. Met het oog op een optimale efficiëntie koos Volkswagen voor vleugeldeuren, smalle banden, keramische remmen en ramen uit polycarbonaat. Centraal achterin ligt een 0,8 liter tweecilinder TDI-dieselmotor, voorzien van een herlaadbaar hybridesysteem.
Deze auto levert een totaalvermogen van slechts 69 pk en is uitgerust met een zeventraps DSG-versnellingsbak. Dankzij zijn uitzonderlijke Cx-waarde van slechts 0,189 en zijn geavanceerde technologie, haalt hij een gemiddeld brandstofverbruik van 0,9 liter/100 km en een CO2-uitstoot van ongeveer 21 g/km. Met de batterij van 5,5 kWh kan hij elektrisch rijden over een afstand van 30 tot 50 km.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be