Snelladen is een argument dat vaak door automerken wordt gebruikt voor hun elektrische modellen. Velen pronken met de snellaadmogelijkheden via cijfers om de batterij in ongeveer 30 minuten te laten opladen. Zo kondigt Peugeot voor de e-208 30 minuten aan om 80% van de autonomie terug te winnen aan een snellaadstation van 100 kW.
Dit argument is echter in feite niet correct, omdat de verstrekte gegevens vaak zijn afgeleid van het pieklaadvermogen en niet van het gemiddelde laadvermogen. Want in feite moet enkel worden rekening gehouden met de laadtijd en de hoeveelheid energie die tijdens het opladen wordt geleverd. De gebruiker wil echter maar één ding weten: welk rijbereik zal hij na een bepaalde oplaadtijd bekomen, omdat hij geurende die tijd bijvoorbeeld kan gaan winkelen of een vergadering bij klanten beleggen. En natuurlijk zal de herwonnen autonomie zeer variabel zijn, omdat die uiteraard afhankelijk is van het verbruik van het voertuig, en dus van het gebruik door de bestuurder of de omstandigheden waarin het rijdt (bijvoorbeeld bij extreme kou).
Een geweldige test
Hoewel sommige variabele parameters onmogelijk precies te voorspellen zijn, hebben onze collega’s van Automobile Propre een zeer interessante test uitgevoerd die gericht was op het evalueren van de laadprestaties in stappen van 15 minuten. Dat is meestal de tijd die je besteedt aan het strekken van je benen tijdens een lange reis. Ook met een elektrische auto is het zeldzaam dat de eigenaars minder dan 15 minuten opladen. Om een rangschikking op te stellen, telden de journalisten van Automobile Propre twee slots op tot 30 minuten die precies overeenkomen met de tijd die door de fabrikanten is aangekondigd om gemiddeld 80% van de batterij weer op te laden.
Advertentie – lees hieronder verder
De eerste 15 minuten
Het eerste niveau: 15 minuten. Hierbij is de Hyundai Ioniq (en natuurlijk zijn kloon, de Kia EV6, die hier niet is getest) het meest efficiënt met 182 km gewonnen actieradius tegenover 166 km voor de BMW i4 eDrive40, en op de derde plaats de Tesla Model Y Performance met 149 km. De prestaties van de eerste twee modellen zijn zeker toe te schrijven aan hun 800V-netwerk die hogere vermogens tot meer dan 200 kW aankunnen. De specialisten van Automobile Propre zeggen dat de prestaties van de nieuwe Nissan Ariya 87 ook hoog zijn, maar dat zijn hogere verbruik hem doet kelderen in de ranglijst. Verder vinden we: de Kia Niro EV (85 km), de Aiways U5 (83 km), de MG ZS EV (80 km) en de Renault Zoé (50 km).
En na 30 minuten
Uiteraard is er ook een langere laadtijd met nog meer verschillende laadcurves, waarbij sommige voertuigen erin slagen om hun achterstand in te halen. Hierbij neemt de BMW i4 (262 km) de leiding over van de Hyundai Ioniq 5 (241 km), terwijl de Tesla Y zijn derde plaats behoudt (233 km), maar gelijk staat met de Skoda Enyaq iV 80 (233 km). We merken op dat onderaan het klassement de Kia Niro (153 km) weet op te klimmen, terwijl andere voertuigen zoals de Renault Megane e-Tech EV60 (148 km) onderaan blijven bengelen.
Wat moeten we hiervan onthouden? Dat het onderzoek van de technische gegevens bij de aankoop van een elektrische auto essentieel is en dat het noodzakelijk is om deze verschillende data te begrijpen en te interpreteren voordat je een keuze maakt. Dit zal uiteraard bepalend zijn in je dagelijks gebruik of voor je meer specifieke behoeften. Sommige voertuigen bieden beperkte snellaadvermogens, wat alles natuurlijk ingewikkelder maakt. Als het gaat om een elektrische auto, is het verbruik namelijk nog belangrijker. Het is dan ook niet heel verwonderlijk dat SUV’s op dit gebied vaker worden gestraft, want na 45 minuten slaagt alleen de BMW i4 erin om 300 km bij te laden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be