De Toyota bZ4X en identieke Subaru Solterra hebben een slechte start gekend dit jaar. Eerst was er het probleem met wielbevestigingen waardoor eigenaars geen meter meer mochten rijden, terwijl het nu is uitgekomen dat beide modellen zowat de helft van hun batterijcapaciteit verliezen als de temperatuur richting het vriespunt gaat.
Tot die conclusies kwam men na tests in zowel Noorwegen als Denemarken, zo schrijft Auto55. Het Noorse Elbil24 beschuldigt Toyota zelfs van misleidende communicatie. De Japanse fabrikant beweert immers dat de bZ4x over een 71,4kWh-accu beschikt, terwijl het in realiteit om slechts 62 kWh zou gaan. De autonomie werd door het merk berekend op de eerste waarde, die volgens de net aangehaalde autosite dus niet klopt. Concreet: in plaats van de beloofde 470 km bereik, hebben de journalisten tot amper 314 km gehaald (in de ecomodus dan nog).
De helft kwijt
314 is natuurlijk meer dan de helft van 470, maar dat is zonder enkele Deense onderzoekers gerekend. Zij reden met een gemiddelde van 110 km/u en bij 4°C met een vierwielaangedreven, met twee elektromotoren uitgeruste versie van de SUV en geraakten slechts… 194 km ver. Vervolgens herhaalde men die proef met een eenmotorige bZ4x en ook die resultaten waren teleurstellend: 246 in plaats van 504 km.
Benieuwd hoe je zo weinig mogelijk stroom moet verbruiken met een elektrische wagen? Lees dan zeker dit artikel. Kom daarnaast ook alles te weten over het verlies van autonomie van een EV.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be