De originele Mini, het geesteskind van de Britse ingenieur Alec Issigonis, werd geïntroduceerd in 1959. Aanvankelijk was het model leverbaar met slechts één motor, namelijk een 850 cc grote viercilinder met een bescheiden vermogen van 34 pk. Dankzij zijn beperkte gewicht (amper 610 kg) had dit bakje echter een zeer levendig karakter en de vergelijking met een go-kart werd snel gemaakt. Dit sportieve potentieel inspireerde tuner John Cooper, die al snel supercharged versies van de Mini ontwikkelde – auto’s met gemakkelijk het dubbele van het basisvermogen!
Sindsdien wordt het bekendste Engelse autootje regelmatig geprepareerd, soms met onvoorstelbare resultaten. Een mooi voorbeeld is deze creatie van Electric Classic Cars.
Tesla-kracht
De blauwe vierwieler kreeg een 300 pk sterke Tesla-aandrijving, gekoppeld aan een batterij van slechts 33 kWh om het gewicht laag te houden. Concreet werd de Mini er slechts 40 kg zwaarder op, terwijl de vermogen-gewichtsverhouding maar liefst 430 pk/ton bedraagt. Dat zijn autonomie tot 240 km beperkt blijft, moet men er maar bijnemen.
Advertentie – lees hieronder verder
Pocket rocket
De jongens van Youtube-kanaal Petrol Ped kregen en grepen een tijdje terug de kans om deze elektrische Mini op circuit te testen. In de onderstaande video zie je overduidelijk dat de sensaties indrukwekkend zijn. Tijdens het optrekken, worden inzittenden tegen hun zetel gedrukt en de koppelreacties zijn niet te onderschatten…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be