Nieuwe Europese regels voor CO2-uitstoot dreigen de autosector flink door elkaar te schudden, vooral in Duitsland, het hart van de Europese autoproductie. De strengere normen dwingen fabrikanten om sneller over te schakelen op elektrische voertuigen. Hoewel het doel, het verkleinen van de CO2-voetafdruk, prijzenswaardig is, rijst de vraag of deze regels niet te ver gaan. Loopt Europa het risico zijn eigen industrie te ondermijnen?
De nieuwe Europese regel dwingt fabrikanten om de CO2-uitstoot van hun voertuigen verder terug te dringen tot op een niet eerder vertoond niveau. Sinds augustus 2023 geldt een nieuwe methode om de CO2-voetafdruk van batterijen te berekenen, die bepaalde producerende landen kunnen benadelen. Want vanaf 2027 wordt de nationale energiemix in plaats van de daadwerkelijk verbruikte elektriciteit opgenomen. Dit bevoordeelt landen als Frankrijk, waar veel elektriciteit uit CO2-vriendelijke kernenergie komt, en benadeelt landen als Duitsland, die afhankelijker zijn van gas en kolen. Hierdoor kunnen batterijen uit landen met een vervuilendere energiemix minder concurrerend worden wat vooral verdeeldheid tussen de Europese lidstaten in de hand kan werken. Duitse fabrikanten vrezen dat hun producten op de Europese markt competitief in het nadeel zullen zijn, ondanks inspanningen om duurzamer te produceren. Deze nieuwe regel, bedoeld om de CO2-voetafdruk van elektrische voertuigen te verkleinen, roept vragen op over gelijkheid en de economische impact op landen die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.
Oproep tot actie
De Duitse vereniging van autofabrikanten (VDA) waarschuwt voor een ernstige bedreiging voor de industrie en roept de overheid op in te grijpen. De VDA benadrukt dat de auto-industrie weinig invloed heeft op de nationale energiemix en vindt dat maatregelen nodig zijn om negatieve gevolgen voor de sector te voorkomen.
Advertentie – lees hieronder verder
Het debat is onvermijdelijk: hoe kunnen autofabrikanten verantwoordelijk worden gehouden voor het energiebeleid van hun land? Is het eerlijk hen aan te spreken op energiekeuzes waar ze geen invloed op hebben? Deze vragen zijn cruciaal, vooral nu de verantwoordelijkheid voor milieu, maatschappij en governance (ESG) voor bedrijven steeds belangrijker wordt in het industriebeleid.
Dreigt een averechts effect?
Ironisch genoeg kan deze maatregel, bedoeld om de industrie groener te maken, juist het tegenovergestelde effect sorteren. Als Duitse autofabrikanten hun productie niet snel genoeg kunnen verduurzamen, zouden ze hun fabrieken kunnen verplaatsen naar landen met een gunstigere energiemix. Dit zou niet alleen de transportgerelateerde uitstoot verhogen, maar ook negatieve sociale en economische gevolgen hebben voor de Duitse regio’s die afhankelijk zijn van deze fabrieken.
Deze nieuwe regelgeving zou het Europese lanschap van de auto-industrie flink kunnen herschikken. Landen met een schonere energiemix, zoals Frankrijk met kernenergie of Scandinavië met hydro-elektriciteit, kunnen hierdoor meer investeringen aantrekken, bijvoorbeeld in batterijproductie. Dit kan leiden tot een industriële uittocht, met grote gevolgen voor werkgelegenheid en economie in andere Europese regio’s. Is dit echt wat de Europese Commissie wil bereiken?
Wat zijn de opties voor de toekomst?
Europese beleidsmakers kunnen verschillende oplossingen overwegen voor dit dilemma, zoals landen die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen meer tijd geven om zich aan te passen, financiële prikkels bieden om de energietransitie te versnellen, of een bredere aanpak hanteren die de hele levenscyclus van elektrische voertuigen meeneemt, van grondstofwinning tot recycling.
Met dit voorstel heropent de Europese Commissie het debat over de werkelijke ecologische voetafdruk van elektrische voertuigen. De overgang naar duurzame mobiliteit gaat verder dan alleen het vervangen van verbrandingsmotoren door elektromotoren, zelfs als elektrische auto’s tijdens hun levensduur minder uitstoten. Het vraagt om een volledige herziening van onze energieproductie en -consumptie. De vraag blijft: is deze nieuwe regel een vooruitgang of een obstakel voor de Europese auto-industrie? Eén ding is zeker: de toekomst van elektrische mobiliteit in Europa wordt zowel in de fabrieken als in de Europese instellingen bepaald.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be