De auto-industrie zit in een grote transitie. De focus ligt nu op 100 procent elektrische auto’s, volgens experts en beleidsmakers de enige oplossing om de CO2-uitstoot en dus de klimaatverandering onder controle te houden. Tot nu toe tonen de meeste onderzoeken aan dat elektrische auto’s tijdens de productie- en recyclagefase meer energie verbruiken dan verbrandingsmotoren, maar nog altijd de laagste uitstoot hebben. De American Council for an Energy-Efficient Economy (ACEEE, een non-profitorganisatie die transformatief beleid ontwikkelt om energieverspilling en de klimaatverandering tegen te gaan), denkt daar anders over. Het onderzocht 1.200 auto’s die op de markt zijn.
Tot nu toe werd de superioriteit van de elektrische auto niet in twijfel getrokken. Behalve door de ACEEE, die beweert dat plug-inhybrides het milieuvriendelijkst zijn of het minst schadelijk voor de planeet. Om tot die conclusie te komen, beoordeelde het onderzoek de CO2-uitstoot tijdens de productie en het gebruik, samen met de impact van alle andere vervuilende stoffen (fijnstof, NOx enzovoort). Elke auto werd onder de loep genomen en beoordeeld op een schaal van 0 tot 100.
Toyota Prius aan de top?
Na wat ingewikkelde berekeningen plaatste de ACEEE de Toyota Prius bovenaan met een score van 71/100 voor de Amerikaanse versie Prime SE, het equivalent van ons instapmodel. De organisatie looft de technologie van de auto en het lage gewicht. De plug-inhybride verslaat daarmee alle elektrische auto’s op de markt, waaronder de Lexus RZ 400e (67/100), de Mini Cooper SE (67/100), de Nissan Leaf (niet meer in productie, 66/100) en de Toyota bZ4X (66/100). De grote voorvechter van elektrische auto’s, Tesla, staat relatief ver onderaan de lijst met de Model Y Dual Motor (58/100).
Advertentie – lees hieronder verder
Wat is dan het geheim van de Prius op ecologisch vlak? Volgens de auteurs van het onderzoek maken de redelijke grootte van de batterij (13,6 kWh) en de efficiëntie van het hybridesysteem hem zeer zuinig tijdens zijn hele levensduur. Natuurlijk hebben onderzoeken aangetoond dat bestuurders van een plug-inhybride de batterij van hun auto niet vaak genoeg opladen, maar ook hier weet de Prius raad mee, want zijn brandstofverbruik blijft erg laag als de batterij leeg is.
Het is ook interessant om even te kijken naar de lijst van de minst milieuvriendelijke auto’s. Hiertoe behoren de Mercedes-AMG G 63, de Dodge RAM 1500, de Ford F150 Raptor, de Cadillac Escalade V en de Dodge Durango SRT. Het zal je niet verbazen dat dit allemaal krachtige mastodonten zijn.
Lobbying?
We kunnen ons voorstellen dat Toyota erg blij is met dit nieuws. Het verzet zich al lang tegen de elektrische auto als enige oplossing. Het merk is meer voorstander van verschillende mobiliteitstechnologieën, waaronder waterstof en plug-inhybrides, die gezien de beperkte lithiumvoorraden in de wereld een langetermijnvisie op schone mobiliteit bieden.
Tegelijk komt deze studie op een moment dat de auto-industrie vraagtekens plaatst bij de waarde en de haalbaarheid van volledig elektrische wagens. Meerdere constructeurs vertragen de transitie naar een volledig elektrisch gamma. Onder andere Mercedes, Renault en Skoda hebben verklaard dat ze tot op het laatste moment plug-inhybrides blijven produceren. Voor hen komt deze studie duidelijk op het juiste moment. Het valt nog af te wachten of andere studies die van de ACEEE bevestigen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be