Dit enigszins vreemde voorstel ontdekten we na een octrooiaanvraag die door Ford in de VS werd ingediend om een elektrische auto op te laden zonder infrastructuur. Dit idee is nog niet zo gek, omdat het is gebaseerd op een systeem waarmee alle elektrische auto’s reeds zijn uitgerust: energierecuperatie.
Als een fiets
We weten inderdaad dat wanneer een elektrische auto zijn motor niet gebruikt om vooruit te gaan, dus in de vertragingsfase of tijdens een afdaling bijvoorbeeld, deze verandert in een generator en, net als een fietsdynamo, vervolgens de beweging van de auto omzet in elektriciteit. Bij Ford zei men: “Wat als we dit proces gebruiken door de auto anders te laten voortbewegen?”.
In grote lijnen bestaat het idee erin een elektrische auto op te laden door hem te laten slepen door een ander voertuig, bijvoorbeeld een vrachtwagen of een ander voertuig met een hoog sleepvermogen. Op de schetsen die bij de octrooiaanvraag horen, is te zien dat de constructeur van plan is om de vier wielen van de gesleepte auto op de grond te laten rusten, of om hem met de voorwielen op een “platform” te slepen, zoals bij een takelwagen.
Deze reflectie gaat nog verder, omdat we ons voorstellen dat op de lange termijn meerdere auto’s met elkaar kunnen communiceren om autonoom een soort “kleine laadtrein” te vormen.
Advertentie – lees hieronder verder
Amerikaanse toepassing
Het project lijkt misschien een beetje vergezocht vanuit een Europees standpunt, maar het lijkt erop dat het in de VS wel levensvatbaar is voor een bepaalde categorie mensen. Denk bijvoorbeeld aan de eigenaars van campers (vaak zo groot als bussen), die gewend zijn om achter hun huis op wielen een compacter voertuig te slepen, dat gebruikt wordt voor lokale verplaatsingen.
Kortom, het idee van Ford zou inderdaad een depannage-oplossing kunnen zijn. Maar wat de CO2-balans van de opgewekte elektriciteit betreft, zullen we het debat maar niet beginnen zeker?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be