Op 1 december jongstleden werden de eerste Tesla Semi trucks geleverd aan Pepsi en Frito-Lay met maar liefst 3 jaar vertraging. Hoewel CEO Elon Musk in zijn leveringstoespraak “Als je een trucker bent en je wilt het coolste voertuig op de weg, dan is dit ‘m” zei, zijn we er niet zeker van dat klanten de nonchalance waarmee de Amerikaanse fabrikant de productie aanpakt op prijs stellen.
Bestuurder in het centrum
Ter herinnering: de Tesla Semi One is een trekker die naar verluidt tot 800 km kan rijden op één lading. Opvallend is dat de chauffeur in het midden van de cabine zit, zoals in een McLaren F1. De Semi is uitgerust met een lader van één megawatt en heeft een koelsysteem voor zijn laadkabel. Om dit zwaargewicht te motoriseren, tekenen 3 elektromotoren present. Het totale vermogen is niet bekendgemaakt, maar Tesla beweert dat de Semi krachtiger is dan dieseltrucks.
37 ton
Volgens de Amerikaanse onstructeur werkt de Semi in normale omstandigheden met de hoofdaandrijving. De andere twee worden pas ingezet als dat nodig is, op hellingen bijvoorbeeld. Er wordt beweerd dat de EV-vrachtwagen tot 37 ton lading kan trekken, wat natuurlijk indrukwekkend is. Volgens Tesla’s topman Robyn Denholm kunnen er dit jaar al tot 100 Semi’s worden geassembleerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Goed nieuws dus, al zou de elektriciteitsvoorziening voor deze vrachtwagens een rem kunnen zetten op de verdere ontwikkeling ervan. De toekomst zal uitwijzen of deze zorgen terecht zijn of niet…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be