Er zijn nog enkele obstakels in de transitie naar elektrische auto’s. Natuurlijk zijn deze auto’s duur, maar ook het rijbereik – ondanks de vooruitgang voor veel klanten nog altijd onvoldoende – en het opladen zijn beperkingen. Misschien behoren deze laatste twee obstakels binnenkort tot het verleden. Vinci Autoroutes, een van de Franse snelwegbeheerders, start een test met een traject van 2 km waarop elektrische voertuigen automatisch kunnen opladen.
De test is gepland voor het einde van het eerste kwartaal van 2025. Eerst moeten er nog grondige werken gebeuren. Om het oplaadgedeelte te laten functioneren, moeten er enorme spoelen van 1,5 m lang en 1 m breed in de grond geplaatst worden (ongeveer 10 cm onder het wegdek). En dat is nog niet alles: om deze spoelen van elektriciteit te voorzien, is er om de 40 m een relais nodig, net als krachtige elektriciteitskasten om de 2 km.
Voor alle soorten voertuigen?
De bedoeling is dat dit stuk weg de elektrische voertuigen die erover rijden van stroom kan voorzien. We hebben het over auto’s, maar ook over bussen en vrachtwagens. De test is dus niet beperkt tot elektrische auto’s. De stroomvoorziening zal 250 kW vermogen leveren, waarbij de energie overgedragen wordt wanneer het voertuig over de spoelen rijdt. Op dat moment gebruiken de secundaire spoelen van het voertuig het elektromagnetische veld om op te laden.
Met deze technologie zouden auto’s in het ideale geval tijdens het rijden hun batterij kunnen opladen. Of toch kunnen verbinden met een netwerk om de batterij niet (of minder) te belasten. Maar wat is het nut, behalve het rijbereik vergroten? Het voor de hand liggende antwoord is dat deze techniek het mogelijk kan maken om batterijen te verkleinen, wat de ontwikkeling van betaalbare elektrische auto’s zou versnellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Het tweede voordeel, voor Vinci dan, is dat het zichzelf positioneert als uitbater van een nieuw soort laadpunt, en misschien ook als elektriciteitsleverancier. Als het project op grote schaal wordt uitgevoerd, kan de snelwegbeheerder zijn inkomsten diversifiëren.
Dure technologie
Tot zover lijkt het principe van laden tijdens het rijden briljant. Maar het nut moet nog bewezen worden. En kan er ook geld mee verdiend worden? In 2021 schatte het Franse ministerie van Transport de extra kosten op ongeveer vier miljoen euro per kilometer, bijna een verdubbeling van de prijs per kilometer normale snelweg (ongeveer 6,2 miljoen euro). Dit moet je vergelijken met de investering voor vaste laadpunten, waarvoor je als automobilist moet stoppen. Uiteindelijk zullen de kosten die aan de klant worden doorgerekend de doorslag geven. In ieder geval moet dit project verder onderzocht worden, in de hoop dat het niet uitdraait op een mislukking zoals de zogenaamde zonneweg (een wegdek met zonnepanelen). Dat fiasco kostte 5 miljoen euro zonder ooit genoeg stroom te leveren voor de openbare verlichting van een stad met 5.000 inwoners. Wordt vervolgd.
Foto: © Electreon
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be