Elektrisch

Elektrische auto’s gemakkelijk te hacken, ook via laadpunt

Auto’s hacken is een techniek die steeds vaker voorkomt, bijvoorbeeld voor diefstal. Ook elektrische auto’s worden getroffen, omdat ze meer elektronica en software gebruiken. Minder bekend is dat ook laadpunten een toegangspoort kunnen zijn voor hackers.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 21 aug. 2023 | Leestijd: 4 min

De opmars van elektronica in onze auto’s en de bijhorende connectiviteit (via een smartphone of rechtstreeks met een datanetwerk) baart cybersecurity-experts steeds meer zorgen. Iedereen ziet dat hacking of binnendringen in een computersysteem voor kwaadaardige doeleinden voortdurend toeneemt.

Dit geldt natuurlijk ook voor de auto-industrie en nog meer voor elektrische auto’s, die veel software en internettoepassingen gebruiken. Maar daar blijft het niet bij.

Advertentie – lees hieronder verder

Al in 2017 slaagde KU Leuven erin om een Tesla-sleutel te kopiëren… in amper 1,6 seconden. De auto werd daarna geopend en gestart om aan te tonen hoe gemakkelijk dat ging. De Daily Mail heeft de risico’s van het hacken van elektrische auto’s bekeken en ontdekte dat de beveiligingsmaatregelen eigenlijk vrij zwak zijn, simpelweg omdat de constructeurs vooral zo snel mogelijk willen produceren.

Laadpunten zeer kwetsbaar

De krant wijst op een andere kwetsbaarheid die veel gebruikers nog niet opgemerkt hebben: publieke laadpunten. Op dit vlak dringt de tijd en exploitanten racen tegen de klok om een netwerk uit te rollen dat die naam waardig is. En ook hier is haast en spoed zelden goed, met nalatigheden tot gevolg. Mensen met slechte bedoelingen proberen deze laadinfrastructuur te misbruiken.

chuttersnap-xJLsHl0hIik-unsplash

Hackers zijn er al in geslaagd om de displays van de laadpunten aan te passen. In het begin van de oorlog in Oekraïne toonden honderden laadpalen de boodschap ‘Glorie aan Oekraïne’.

Laadpunten zijn gemakkelijk te hacken, omdat ze allemaal verbonden zijn met het internet voor updates en facturering. Er zijn natuurlijk softwaretools om apparatuur te beschermen (firewalls), maar niet iedereen gebruikt die.

Het is ook mogelijk om ter plaatse toegang te krijgen tot een laadpaal. Het volstaat om enkele schroeven los te vijzen om tot bij gevoelige onderdelen van de laadpaal te geraken.

Hackers kunnen zo informatie achterhalen van gebruikers (die zich meestal moeten aanmelden om toegang te krijgen) of ze kunnen financiële transacties uitvoeren. In extreme gevallen kunnen sommige hackers zelfs overbelasting veroorzaken die fataal kan zijn voor de batterij of een brand kan veroorzaken.

De krant concludeert daarom dat het belangrijk is voor gebruikers om waakzaam te zijn en regelmatig hun software te updaten om zulke blootstelling te voorkomen. Precies zoals je zou doen met een smartphone of computer.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon