Elektrisch

Elektrische auto’s: krachtigste laadpunt is niet het beste

Steeds meer automobilisten hebben een eigen laadpunt nodig. Maar hoe maak je de juiste keuze? Moet je je richten op de laadpunten die het meeste vermogen leveren? Niet echt…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 26 sep. 2023 | Leestijd: 5 min

De transitie naar elektrische auto’s zal onze rijgewoontes veranderen. Vanaf nu moeten we denken zoals we dat al doen met onze smartphone en ervoor zorgen dat we net genoeg stroom hebben om het einde van de dag te halen. Of het einde van de rit, in het geval van de elektrische auto. Dat verschilt weinig.

Toch denken veel nieuwe bestuurders van een elektrische auto dat ze altijd zo snel mogelijk moeten opladen om geen tijd te verliezen, merkt de krant L’Avenir op. Niets is minder waar. EDI (Electric by D’Ieteren), dat diverse oplossingen voor elektrische mobiliteit aanbiedt, wijst erop dat het vaak niet nodig is om krachtige laadpunten te installeren of zelfs om je elektrische installatie te versterken.

Advertentie – lees hieronder verder

evnex-ltd-9jBbdyp7cMw-unsplash

Maal vijf

De truc die EDI geeft, is om met vijf te vermenigvuldigen. Een laadpunt van 7,4 kW zal bijvoorbeeld ongeveer 37 km rijbereik per uur opleveren. Met een lader van 11 kW is dat 55 km enzovoort. Dat is al veel, want er zijn maar weinig bestuurders die een volledige batterijlading (en 300 km) nodig hebben om een dag te werken, de kinderen op school af te zetten, boodschappen te doen enzovoort. Het lijkt logisch dat gebruikers van elektrische auto’s ‘s nachts opladen. Je hebt dan enkele uren tijd, ruim voldoende. Bij klassiek dagelijks gebruik (met uitzondering van vakanties) is het aan te raden om de laadbeurt te stoppen op 80 procent om degradatie van de batterij te voorkomen.

 Je moet ook rekening houden met de boordlader van de elektrische auto in kwestie. Elektrische auto’s accepteren vaak een wisselstroomvermogen van 11 kW. 22 kW komt minder vaak voor of is optioneel. Het is dus zinloos om een krachtiger laadpunt te installeren. Bovendien bepaalt ook het elektrische systeem in huis de laadsnelheid. Is dat eenfasig? Verwacht niet meer dan 7,4 kW met een (dure) transformator die een nulleider met de juiste stroomsterkte kan simuleren. Alleen met een driefasige installatie (3×230 of 400 V) krijg je een hoger vermogen. Maar niet alle huizen hebben die.

compteur

Veel vermogen is niet nodig

De prijs van het laadpunt zelf varieert (van 800 tot 2.500 euro), maar je moet ook rekening houden met de kosten voor het aanpassen van de elektrische installatie thuis. En hier is bijna alles mogelijk, afhankelijk van de netbeheerder. Overschakelen van eenfasig naar driefasig kan tussen 3.000 en 12.000 euro kosten, afhankelijk van de balancering die nodig is aan de straat, de kabels die vervangen moeten worden en de nieuwe meter die aangeschaft moet worden. Dit is niet zomaar een schatting, we spreken uit ervaring.

Bovendien moet je de elektricien betalen die de elektriciteitskast komt aanpassen voor je de meter vervangt en overschakelt op driefasig (elke zone moet worden toegewezen aan de ene of de andere fase), net als de nieuwe verplichte keuring van je elektrische installatie. Het loont dus de moeite om twee keer na te denken. Het is net zoals bij een smartphone: je moet het eerst wat gewoon worden en dan wordt het een reflex. Er zijn tegenwoordig nog maar weinig mensen die met een lege batterij stranden, niet?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon